آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

محقق:

طالبان به ما سه پیام دادند، هرسه را رد کردیم

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که از سوی طالبان سه پیام دریافت کرده، ولی سه پیام را رده نموده است. او افزوده که طالبان از جامعه تشیع افغانستان، بیعت یا معیت یا بی‌طرفی خواسته است.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم، امروز پنجشنبه(۱۴حوت) در مراسم بیست و ششمین سالگرد عبدالعلی مزاری در کابل، گفت که سه پیشنهاد طالبان را که برای جامعه اهل تشیع فرستاده شده بود، رد کرده است.
محقق از این سه پیشنهاد به عنوان بیعت بی قید و شرط، معیت با طالبان و جنگ علیه حکومت و اتخاذ موضع بی‌طرفی یاد کرد.
او افزود که جامعه تشیع یک فقط با حضرت علی بیعت کرده و از نگاه فقهی نمی‌توانند با کسی دیگر بیعت کنند، معیت و اتخاذ موضع بی‌طرفانه هم امکان ندارد.
محقق: طالبان از ما خواست که بیعت کنید، ما گفتیم که بیعت فقط با علی کردیم و با کسی دیگر بیعت نمی‌کنیم. باز گفتند که معیت کنید و بیاید با ما جنگ کنید یا در همان کوه‌های تان باشید که باز حساب حکومت را یک طرفه کردیم باز به جان شما می‌آییم. چند روز پیش استاد سیاف نیز گفت که طالبان از ایشان بیعت خواستند. ما می‌گوییم که یک چیز ناحق را بر ما تحمیل نکنید. این رفتار طالبان خلاف روند صلح است.
محمد محقق در پیوند به روند صلح گفت: یک بحث این است که ما به هر قیمتی صلح کنیم و این یعنی که تمام چیز را نادیده بگیریم نه انتخابات بخواهیم، نه قانون اساسی خویش را پاسداری کنیم یعنی تسلیم شویم. ولی یک بحث دیگر صلح عادلانه و پایدار است و آن این است که ما ارزش‌های جهاد و مقاومت را پاسداری کنیم، دستاوردهای بیست ساله اخیر را که میلیاردها دالر روی آن خرج شد. اگر ما همه این ها را پشت پا بزنیم کار عاقلانه نیست.
آقای محقق با اشاره به دهه هفتاد و سقوط دولت نجیب تصریح کرد که «این موضوع یک بار در دوره نجیب تجربه شد. ما صدها طیاره باربری و جنگی داشتیم که در کشورهای همسایه به قیمت آهن کهنه فروخته شد. نام ما را در پاکستان کباری مانده بودند کباری یعنی پرزه فروش».
به باور محقق، جمهوریت باید حفظ شود، قانون اساسی ما حفظ شود، حقوق زن و حقوق بشر حفظ شود و در یک چارچوب که تمام این ارزش‌ها پاسداری شود، باید صلح کنیم.
محقق کنایتاً به سفر اخیر خلیلزاد اشاره نموده و افزود که «دنیا هم که آمده با برنامه‌های گنگ، به ما که تا حال چیزی نگفته‌اند شاید پس از این بگویند. باید ما اول آن را حلاجی کنیم که چه است و به سود ما است یا نی. پیام طالبان که به ما رسیده جنگ و برادر کشی و خون ریزی است و قطع پیوند با القاعده هم که دروغ بود».
گفتنی است که اخیراً برخی منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که زلمی خلیلزاد در سفر اخیرش به کابل، طرحی را زیر عنوان حکومت مشارکتی به جانب حکومت و سیاسیون افغانستان سپرده و قرار است آن را به هیئت طالبان در قطر نیز سپارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا