آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

عبدالله عبدالله:

طالبان حاضر نشده‌اند روی مسایل اساسی گفت‌وگو کنند

داکتر عبدالله می‌گوید که گروه طالبان حاضر نشده‎اند که روی مسایل اساسی گفت‌و‌گو کنند و تداوم جنگ دوام رنج و مصیبت مردم افغانستان است.


به گزارش خبرگزاری دید: عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز چهارشنبه (۲۳ سرطان) می‌گوید که تداوم جنگ به معنای پیروزی نیست، بلکه به دوام رنج و مصیبت مردم افغانستان می‌انجامد.
او که در نشست ملی صلح سخنرانی می‌کرد، گفت که تاکنون طالبان حاضر نشده‌اند که روی مسایل اساسی گفت‌وگو کنند. این نشست از سوی ایتلاف ملی زنان در روند صلح برگزار شده است.
وی گفته است که در هیچ شرایطی دروازه‌ گفت‌وگوها را نمی‌بندیم، اما در برابر جنگ تحمیل شده می‌ایستیم.
رییس شورای عالی مصالحه می‌گوید که دولت آمادگی کامل برای گفت‌وگوهای صلح دارد، اما طالبان جنگ را شدت بخشیده و حاضر نشده‌اند که روی مسایل اساسی بحث کنند.
عبدالله هشدار داد که اگر طالبان اهداف شان را از طریق جنگ دنبال کنند و مشروعیت آن را از گفت‌وگوها بگیرند به هیچ هدفی نخواهد رسید.
به گفته او، علمای کشورهای اسلامی در سطوح مختلف این جنگ را ناروا و حرام دانستند و تداوم این جنگ به معنای دوام آوار‌گی، رنج و مصیبت مردم افغانستان است نه پیروزی.
ایتلاف مشارکت زنان در روند صلح که این نشست را برگزار کرده است، به همکاری نهادهای جامعه مدنی و مدافع حقوق زن در یک کارزار سراسری جمع‌آوری امضا در حمایت از روند صلح از ۵۰۰ هزار شهروند در ۳۳ ولایت امضا گرفته‌اند.
طبق اعلام شورای عالی مصالحه ملی، در این کارزار همه خواستار آتش‌بس دایمی، تسریع روند گفت‌وگوها، حفظ دستاوردها و مشارکت معنادار زنان، جوانان و قربانیان جنگ در روند صلح شدند.
عبدالله عبدالله وعده داده است که خواست‌های مشروع زنان مورد تأیید حکومت، جامعه بین‌المللی و جز از اولویت‌ها است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا