آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشر

دیدبان حقوق بشر:

طالبان در سپین‌بولدک مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر با اشاره به تهدیدات جنایات طالبان در قندهار می‌گوید که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال تحقیق اتهامات جرایم جنگی از سوی طرف‌های درگیر در افغانستان است.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان دیدبان حقوق بشر به تازگی در گزارشی می‌گوید که اعضای طالبان که کنترول برخی ولسوالی‌ها را در ولایت قندهار به دست گرفته‌اند، صدها باشنده متهم به همکاری با دولت را بازداشت کردند.
دیدبان حقوق بشر با استناد به گزارش‌هایی می‌گوید که طالبان برخی از بازداشت‌شدگان، از جمله مسئولان ولایتی و اقوام اعضای ارتش و پولیس را به رگبار بسته‌اند.
دیدبان حقوق بشر می‌گوید که پس از تصرف ولسوالی سپین بولدک به تاریخ ۱۶ جولای، طالبان عملیات جستجو را آغاز کردند تا کسانی را که برای دولت محلی و ارتش کار می‌کردند، پیدا نموده و بازداشت کنند.
بر بنیاد گزارش‌ها، طالبان حدود ۳۰۰ تن را بازداشت کرده و در برخی موارد شماری را به قتل رساندند.
پاتریشیا گاسمن رییس بخش آسیای دیدبان حقوق بشر می‌گوید: نگرانی شدیدی وجود دارد که نیروهای طالبان ممکن به تلافی علیه دولت و نیروهای امنیتی، جنایات بیشتری را مرتکب شوند. رهبران طالبان مسئولیت هرگونه بدرفتاری را رد می‌کنند، اما شواهد اخراج، بازداشت خودسرانه و کشتار در مناطق تحت کنترول باعث افزایش ترس در میان مردم شده است.


فعالان محلی گفته‌اند که طالبان از اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی و پولیس افغانستان خواسته تا خود را ثبت نام کرده و امان‌نامه دریافت کنند، اما پس از ثبت‌نام، اعضای این گروه به خانه‌های برخی رفته و آن‌ها را جلوی چشمان خانواده تیرباران کرده‌اند.
دیدبان حقوق بشر می‌گوید که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال تحقیق روی اتهامات جنایات جنگی و نقض جدی حقوق بشر از سوی همه طرف‌های درگیر، از جمله طالبان است. فرماندهان طالبان که از ارتکاب این جنایات آگاهی داشته یا باید می‌داشتند و برای توقف آن کاری نکردند، مجرم و مسئول هستند.
دیدبان حقوق بشر از سازمان ملل متحد، ایالات متحده و سایر کشورهای درگیر در مذاکرات صلح خواست فوراً از رهبران طالبان بخواهند این کشتارها و سایر بدرفتاری‌ها را متوقف کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا