آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمنطقه

طالبان: قطر نقش مهمی در مذاکرات صلح داشت


یک مقام ارشد گروه طالبان در گفت‌وگو با شبکه خبری “الجزیره” می‌گوید که قطر با افتتاح یک دفتر برای این گروه در دوحه، نقش مهمی در زمینه‌سازی مذاکرات صلح میان مقامات افغان و گروه طالبان داشت.
به نقل از الجزیره، مقامات طالبان در حالی روز گذشته(سه‌شنبه، ۱۰ اسد) در این باره ابراز نظر می‌کنند که یک‌عده ایمیل‌هایی که از دیپلومات‌های امارات متحده عربی به بیرون درز کرده، به “مایوس شدن وزیر خارجه اماراتی از این‌که مقامات امریکایی دوحه را به جای ابوظبی برای میزبانی دفتر این گروه انتخاب کرده،” اشاره می‌کند.
ایمیل‌های سفیر امارات متحده عربی به امریکا حاکی از آن است که یوسف العطیبه، ظاهراَ در مخالفت با ادعایی مبنی بر “حمایت قطر از تروریزم” است.
طبق پیام حساب انترنتی این سفیر، عطیبه گفته است که وی یک “تماس تیلفونی خشمگین” از عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، مبنی بر انتقاد وی از این‌که کار طالبان در قطر به اتمام رسیده بوده نه در امارات متحده عربی، دریافت کرد.
در همین حال، این مقام طالبان مستقر در پایتخت قطر می‌گوید: افتتاح غیررسمی دفتر این گروه در ماه جون سال ۲۰۱۳ میلادی، گفت‌وگو‌های صلح را توسعه بخشید.
این کنفرانس که هدف آن طرح نقشه صلح بود، یک فرایند رسمی میان مقامات افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا نبود، اما این مقام گروه طالبان که نخواست نامی از وی گرفته شود گفت:” آن نشست‌ها مهم بودند.”
این در حالی است که قطر ۴ سال پیش به خواست واشنگتن، دفتری را برای گروه طالبان در این کشور باز کرد؛ دفتری که به منظور زمینه‌سازی گفت‌وگوهای صلح میان این گروه و حکومت افغانستان راه‌اندازی شد، اما نتایج سودمند و ملموسی به همراه نداشت و بارها انتقاداتی را نیز برانگیخت.
منبع: الجزیره
مترجم: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا