آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

طالبان مسئولیت را پذیرفتند/ پمپئو ایران را متهم کرد

واشنگتن‌پُست در گزارشی نوشته است که طالبان مسئولیت حمله بر نیروهای امریکایی را در کابل به عهده گرفتند، ولی مایکل پمپئو وزیر امور خارجه امریکا ایران را مقصر دانست.

واشنگتن‌پُست در گزارشی نوشته است که طالبان مسئولیت حمله بر نیروهای امریکایی را در کابل به عهده گرفتند، ولی مایکل پمپئو وزیر امور خارجه امریکا ایران را مقصر دانست.
در ۳۱ ماه می، یک عامل انتحاری کاروان امریکایی‌ها را در شرق کابل هدف قرار داد که در نتیجه این حمله، چهار عابر کشته شد و چهار تن از سربازان امریکایی و دست کم سه فرد ملکی به گونه سطحی زخم برداشتند.
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند در مصاحبه‌ای تیلفونی با آسوشیتدپرس، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و ادعا کرد ۱۰ سرباز امریکایی در این حمله کشته شده است.
این روزنامه امریکایی در ادامه نوشته است، اما دو هفته بعد، به دنبال افزایش تنش‌ها بین ایران و امریکا، مایکل پمپئو این حمله در کابل را یکی از حملات جمهوری اسلامی ایران علیه منافع امریکا و متحدانش توصیف کرد.
بر اساس این گزارش، این ادعای مبهم آقای پمپئو کارشناسان و آگاهان منطقه‌ای و دیپلمات سابق امریکایی را شگفت زده کرد.
به گفته آن‌ها، راه‌اندازی حمله در کابل از سوی ایران یک اقدام غیرمعمول است و وقتی از وزارت خارجه امریکا برای دادن توضیحات در مورد این اتهام درخواست شد، وزارت خارجه ایالات متحده حاضر نشد پاسخ دهد.
مایکل کوگلمن کارشناس مسائل منطقه‌ای گفته است:« اگر اعتقاد بر این باشد که ایران به نیروها در افغانستان حمله کرده، این خبر بزرگی خواهد بود.»
وی افزوده است:« این دولت (دولت ترامپ) برای جنگ با ایران تمایل دارد. متأسفانه، بعضی اوقات متوسل به اتهاماتی علیه ایران می‌شود که پرسش بر انگیز است.»
در همین حال، الکس واتنکا عضو ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفته است:« فقط به این دلیل که ایران با طالبان ارتباط دارد، به این معنی نیست که (آن‌ها) کنترول عملیاتی نیز داشته باشند.»
با این همه، به دنبال افزایش تنش‌ها بین این دو کشور، ایالات متحده همواره ایران را متهم به حملات بالای منافع امریکا کرده و ایران نیز این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا