آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

ناگفته‌هایی از مذاکرات صلح:

طالبان می‌خواهند با حوزه مقاومت مذاکره کنند/ «امارت اسلامی» در توافق‌نامه ذکر می‌شود

شماری از کارشناسان و چهره‌های سیاسی با بیان این که پاکستان پروژه‌ای به نام طالبان را فروخته‌ است، اظهار داشتند که به‌زودی گفت‌وگوی حوزه مقاومت با طالبان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دید، صالح محمد ریگستانی آگاه امور در «گفتمان صلح؛ چالش‌ها و راهکارها» که از سوی حزب اعتدال افغانستان در کابل برگزار شده بود، گفت: هیئت کنونی که در دوحه با طالبان گفت‌وگو می‌کند، رسمیت ندارد بلکه طالبان می‌خواهند با حوزه مقاومت مذاکره کنند.

ریگستانی افزود: در آينده نزدیک هیئت ۲۵ نفری مذاکره کننده حوزه مقاومت با هیئت ۲۵ نفری طالبان یا در سمرقند و یا در آٖلمان و یا هم در چین به گفت‌وگو و مذاکره خواهند پرداخت.

وی پیرامون خروج نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان، آن را خط سرخ طالبان خواند و تصریح کرد: امریکا می‌خواهد آبرومندانه و مسئولانه از افغانستان خارج شود و با توجه بر این که خروج نظامیان امریکایی از این کشور از گفته‌ها و شعارهای اساسی ترامپ بود، اکنون تلاش دارد تا آبرومندانه از افغانستان خارج شود.

این آگاه امور با اظهار اینکه پاکستان پروژه‌ای بنام طالبان را به‌فروش رسانید، گفت: زمانی صلح پایدار در افغانستان حاکم خواهد شد که تمام گروه‌های مخالف مسلح، سلاح شان‌را بر زمین بگذارند، اما طالبان این موضوع را نپذیرفته و گفته‌اند که سلاح و جغرافیای خود را حتی اگر توافق صلح نتیجه بدهد، حفظ خواهیم کرد.

صالح محمد ریگستانی با شرح بیشتر از حاضر شدن طالبان به میز مذاکره افزود: زمانی که ترامپ رییس جمهور شد با مقامات نظامی این کشور پیرامون فشار نظامی و سیاسی بالای طالبان گفت‌وگو کرد و در مقابل مقامات گفتند که از طریق فشار نظامی نمی‌توان طالبان را شکست داد و همین موضوع سبب شد تا ترامپ برای اولین‌بار پاکستان را تحت فشار قرار دهد تا آن کشور طالبان را وادار به مذاکره کند.

ریگستانی با ارائه جزئیات بیشتر تصریح کرد: با رویکار آمدن بن سلمان که از دوستان نزدیک دونالد ترامپ است، ترامپ از طریق وی به پاکستان پیام داد که باید طالبان را به میز مذاکره بکشاند و این موضوع هم تحقق‌پذیر گردید.

وی گفت: در حال حاضر نقش اصلی در مذاکرات صلح را عربستان دارد و از سویی هم حاضر شدن طالبان به میز مذاکره نیز در نتیجه فشارهای امریکا و عربستان تحقق‌پذیر شد.

این آگاه سیاسی و نظامی خواست‌های طالبان را در مذاکره با امریکا چنین بیان کرد: خواست طالبان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به رسمیت شناخته شدن دفتر این گروه در قطر، خارج شدن نام رهبران این گروه از لیست سیاه سازمان ملل، تعدیل قانون اساسی، تشکیل حکومت موقت و برخی موارد دیگر است.

صالح محمد ریگستانی همچنین با ارایه بن‌بست‌ها بین طالبان و امریکا، افزود: امریکا از طالبان خواسته بود که روابط خود را با دیگر گروه‌های تروریستی که مشمول هفت گروه می‌شود، قطع کنند و اما طالبان پس از مشورت با رهبران این گروه گفتند که این‌ گروه‌ها به غیر از داعش که یک گروه تروریستی است، برادران ما هستند و در یک صف جهاد کرده‌ایم و این مورد اصلاً قابل قبول نیست.

به گفته ریگستانی مورد دیگری که مذاکرات طالبان و امریکا را به بن‌بست کشانیده، بحث درج کلمه امارت اسلامی در توافق‌نامه صلح است، زیرا به گفته وی امریکا اظهار داشته که درج این کلمه ممکن نیست، زیرا اکنون یک کشور قانونی با نام جمهوری اسلامی افغانستان به رسمیت شناخته می‌شود و درج این کلمه به معنی به رسمیت شناختن امارت اسلامی است.

وی تصریح کرد: در مورد دوم امریکا اندکی عقب‌نشینی کرده است و قرار است اگر توافق صلح انجام شود، کلمه امارت اسلامی به حرف کوچک انگلیسی در توافق‌نامه ذکر شود و این از دید امریکایی‌ها به معنی به رسمیت شناخته شدن طالبان نیست.

این آگاه سیاسی کشور همچنین تأکید کرد: هیئتی که در حال حاضر با طالبان در حال مذاکره‌اند، رسمیت ندارد و از سویی هم طالبان نیز گفته‌اند که با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کنند و باید گفت که آنها با حوزه مقاومت مذاکره می‌کنند که در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

در همین حال، محمد اکبری عضو مجلس سنا در این گفتمان اظهار داشت: جنگ طولانی در افغانستان قربانی فراوانی از مردم این سرزمین گرفته است و در کنار بُعد داخلی، ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی نیز دارد.

اکبری افزود: در حال حاضر دو طرف جنگ دولت افغانستان و طالبان هستند، پس باید این دو طرف به میز مذاکره بنشینند و برای صلح اعلام آمادگی کنند، اما اکنون این‌طور نیست.

وی تصریح کرد: اگر به غیر از دو طرف جنگ، کشور و یا جناح دیگری شامل باشد، این موضوع ارمغان خوبی نخواهد داشت.

این عضو مجلس سنا از مذاکرات امریکا با طالبان انتقاد کرد و گفت: امریکا از کشورهای همکار افغانستان است و به این کشور کمک کرده، اما گفت‌وگو با طالبان در غیاب افغانستان از سوی این کشور پذیرفتنی نیست.

محمد اکبری خطاب به طالبان تأکید کرد: جنگ به ادامه شما نیست و باید از راه مشروع و قانونی خواست‌های خود را به‌دست بیاورید.

با این حال، عبدالرزاق صمدی معاون ریاست دارالانشای شورای عالی صلح با بیان این که جنگ ۴۰ ساله افغانستان قربانی زیادی گرفته است، گفتمان‌های مردمی را در پیشبرد هر چه بهتر مذاکرات صلح مهم عنوان کرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات بین هیئتی از کابل و طالبان امروز در دوحه آغاز شد و قرار است تا دو روز ادامه یابد.

با این حال شماری از چهره‌های سیاسی معتقد هستند که این مذاکرات بیشتر طالبان را برجسته می‌کند و نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

سید علی‌رضا محمودی، کارشناس امور سیاسی و رییس مجمع ملی مردم افغانستان با بیان این که نشست دوحه یک نشست میان‌افغانی نیست، اظهار داشت که این نشست از سوی آلمانی‌ها و قطری‌ها با مشوره امریکا سازمان‌دهی شده و حتی لیست اشتراک کنندگان از سوی آن‌ها ترتیب شده است.

محمودی افزود: این نشست در مقابل دو نشست در مسکو برگزار شده و آلمانی‌ها و قطری‌ها با مشوره امریکایی‌ها آن را سازمان‌دهی کرده‌اند که این خود نشان می‌دهد این نشست میان‌افغانی نیست.

وی افزود: در نشست دوحه به جز چند چهره محدود، کسانی اشتراک کرده‌اند که از تحولات سیاسی افغانستان هیچ‌گونه آگاهی ندارند و دیدگاه‌های شخصی خود را بیان می‌کنند.

این آگاه سیاسی کشور تصریح کرد: از جانب طالبان عباس ستانکزی موضع اصلی طالبان را بیان می‌کند، اما از سوی نمایندگان کابل کسانی اشتراک کرده‌اند که دیدگاه شخصی خود را بیان می‌کنند و باید گفت که با این وضعیت از کجا به یک دیدگاه مشترک برسیم در حالی که این وضعیت بیشتر طالبان را برجسته می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا