آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهم

طالبان و امریکا به توافق رسیده‌اند/ حکومت انتقالی در راه است

بر بنیاد اسنادی که از یک نهاد پژوهشی امریکایی رسانه‌ای شده است، طرح احتمالی توافق صلح میان طالبان و امریکا نهایی شده و قرار است در افغانستان یک حکومت انتقالی ایجاد شود.

بر بنیاد اسنادی که از یک نهاد پژوهشی امریکایی رسانه‌ای شده است، طرح احتمالی توافق صلح میان طالبان و امریکا نهایی شده و قرار است در افغانستان یک حکومت انتقالی ایجاد شود.
گفته می‌شود که این سند در ۵۰ صفحه تهیه شده و همانند توافق احتمالی صلحی است که میان طالبان، امریکایی‌ها و حکومت افغانستان امضا خواهد شد.
به نقل از طلوع‌نیوز، نهاد پژوهشی امریکایی «رند»، این سند را برای واشنگتن تهیه کرده و گفته می‌شود که مقام‌های امریکایی هم آن را با کابل و کشورهای منطقه شریک ساخته‌اند .
این سند که گفته شده در ۵۰ صفحه تهیه گردیده است، در آن به چگونگی پیوستن طالبان به روند صلح، ماهیت نظام آینده افغانستان و مسئله خروج نیروهای خارجی پرداخته شده است.
بربنیاد این سند، پس از برقراری یک آتش‌بس فراگیر در کشور، باید یک حکومت انتقالی ایجاد شود و روی مسایلی چون آوردن تغییرات در قانون اساسی و بازنگری در شیوه‌های حکومت داری، تمرکز گردد.
در سند افزوده شده است که جناح‌های فعال در افغانستان، در فراخوانی می‌توانند جامعۀ جهانی را به تشکیل گروه کوچک و محدودی وا دارند که در پیکار با هراس‌افکنی، به ویژه جنگ با داعش، به افغانستان کمک کند.
ادامۀ کمک‌های غیرنظامی امریکا و زمینه‌سازی برای کمک‌های کشورهای دیگر به افغانستان هم، بخش‌های دیگری از این سند را می‌سازد.
در این سند در مورد حکومت انتقالی که مدت زمان کاری آن ۱۸ ماه خوانده شده، آمده است که یک نهاد اجرایی بوده دارای رییس، چند معاون و اعضا خواهد بود. همچنان در مورد نهادهای امنیتی آمده است که می‌توانند به کار خود ادامه دهند.
در سند در مورد صلح نیز گفته شده که رهایی زندانیان دو طرف، برداشتن تحریم از سران طالبان، عفو عمومی و برگشت پناهجویان به مناطق اصلی شان اجرا می‌شود.
در این سند همچنان در مورد تغییر قانون اساسی، کاهش اختیارات رییس جمهور و همچنان مطابقت مواد قانون اساسی با شریعت مد نظر خواهد بود.
گفتنی است که هنوز این سند به گونه رسمی از سوی جناحی مطرح نشده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا