آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

عاشورای حسینی در افغانستان؛ نماد آزادگی در فضای امن برگزار شد

عاشورا به نقطه وصل اقوام و مذاهب در افغانستان تبدیل شده و ما باید بکوشیم تا بدعت‌های عاشورایی را که یکی از آن‌ها تیغ‌زنی است، از عملکرد مان حذف کنیم تا همه‌ اقشار چه مسلمان و چه غیر مسلمان خود را در عاشورا به‌دور از هراس و تعصب دریابند.

عاشورا؛ روز آزادی، آزادمنشی و مبارزه علیه جهل که حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش آن را در تاریخ رقم زدند و اسلام را احیا کردند. امسال مراسم عاشورای حسینی در کشور ما در فضایی امن و پر از همدلی و برادری میان شیعه و سنی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، روز عاشورا که مصادف است به شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش، از این روز در اکثر ولایات و ولسوالی‌های افغانستان به‌طور گسترده بزرگداشت و عزاداری می‌شود.
در تنگنای تهدیدات امنیتی اما، شهروندان کشور به‌ویژه باشندگان کابل، هرات، بامیان، قندهار، غزنی، دایکندی، پروان، بلخ، میدان وردک، غور، سرپل و دیگر ولایات و ولسوالی‌ها از روز شهادت نواده رسول گرامی اسلام با سینه‌زنی، تبلیغ، نذر، خدمت به مردم و سخنرانی‌ها گرامی‌داشت کردند.
در همین حال، نماز وحدت‌آفرین تاسوعا و ظهر عاشورا با حضور گسترده مردم در ولایت‌های هرات و کابل برگزار گردید.


با این حال، همانند گذشته سیاسیون افغانستان با حضور در مساجد و حسینیه‌ها سخنرانی کردند و ابعاد شخصیتی و قیام حضرت حسین را به بررسی گرفتند.
محمد اشرف غنی با حضور در مسجد رسول اکرم در غرب کابل، گفت: صحنه کربلا با جلوه‌های زیبا، استثنایی و تاریخی همراه است. جوانان همه برای حضور در میدان جنگ در رقابت اند. کسی در خیمه‌گاه امام حسین از روی اجبار جمع نشده بود. آنجا فقط عشق به یک آرمان بزرگ، وفا به عهد، فداکاری و ایمان‌داری دیده می‌شد.
غنی افزود: کودکان چشم به راه عباس، فرماندۀ نام‌آور امام حسین بودند که برای شان در آن صحرای سوزان آب برساند. زینب کبرا که بار سنگین مسئولیت را پس از شهادت برشانه داشت برای یک مسئولیت بزرگ در آن روز آماده می‌شد.


وی تصریح کرد: درهمین ظهر عاشورا، کودکی زخم برسینه، جوان رشیدی با پیکر بی‌جان، فرمانده نامدار سپاه امام حسین با دستان بریده، نیزه‌ها شکسته، خیمه‌ها در محاصره، زنان و کودکان در ماتم و ناله، در آن فضای تیره و تاریک، اما حسین نماز ظهر را اقتدا کرده، با قامت رسا ایستاده است تا مسیر تاریخ را تغییر دهد و مسیر تاریخ را تغییر داد. او به تنهایی به میدان رفت. تنها چشمان خواهرش او را بدرقه می‌کرد، اما او اکنون دیگر تنها نیست. او اکنون یک مکتب است، یک راه است. یک چراغ است و معلم بزرگ آزادی و آزادگی برای همه عصرها و نسل‌ها به شمار می‌رود و همین ویژگی‌های بزرگ و تاریخی سبب شده است تا عاشورا از همه مرزها عبور کرده و به پیام ماندگار برای بشریت بدل شود.


آقای غنی اظهار داشت: این حرکت بزرگ و تاریخی باید در مراکز علمی، اکادمیک و نهادهای معتبر تحقیقی و تحلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. حرکت امام در قالب کتاب، مقاله‌های علمی، سیمینارهای تخصصی برای نسل امروز که تشنه عدالت و اصلاح‌گری اند، معرفی گردد.


محمد اشرف غنی گفت: امروز جای افتخار است که در افغانستان، همه مسلمانان وهمه پیروان مذاهب از این رویداد بزرگ تجلیل می‌کنند. امام حسین اکنون به نقطه اتصال و الگوی هم‌پذیری برای ما بدل شده است.
غنی افزود: در میان همه کشورهای اسلامی، افغانستان در هم‌پذیری مذهبی بی‌نظیر و نمونه است. من همانگونه که بارها گفته‌ام اکنون نیز به صراحت می‌گویم که هر تهدیدی که متوجه شهروندان شیعه وهزاره افغانستان باشد. من به حیث رییس جمهور کشور، یک هزاره و یک شیعه خواهم بود.
در همین حال، عبدالله عبدالله با حضور در زینبیه کارته چهار کابل با بیان این که قیام حسین برای عدالت و دفاع از حق بود، عاشورا را نماد وحدت و همبستگی مردم و مذاهب در افغانستان خواند و بر وحدت و هم‌دلی مردم در افغانستان تأکید کرد.
همچنین محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح نیز در مراسمی گفت که پیام عاشورا هم برای آن دوره و هم برای نسل‌های بعدی است.
با این حال، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در مراسمی گفت: امام حسين با كسی رقابت سياسی نداشت و برای به دست آوردن چوكی و رياست قيام نكرد بلكه برای از بين بردن فساد و ريشه‌كن كردن استبداد در برابر يزيد ايستاد.
به گفته او، امام حسین در حالي كه شديداً تحت فشار بود در برابر سی هزار لشكر دشمن قرار داشت و تمام اميد كمک‌ها برای امام قطع شده بود باز هم تسليم نشد زيرا هدفش دنيا نه، بلكه زنده كردن اسلام و از بين بردن بدعت‌هايی بود كه يزيد در دين رسول خدا آورده بود.
اکثر شهروندان کشور از برگزاری عاشورای حسینی در فضای امن و دور از انفجار و انتحار راضی به‌نظر می‌رسند و به وحدت و اخوت بین مردم افغانستان تأکید می‌ورزند.

آنان می‌گویند که عاشورا به نقطه وصل اقوام و مذاهب در افغانستان تبدیل شده و ما باید بکوشیم تا بدعت‌های عاشورایی را که یکی از آن‌ها تیغ‌زنی است، از عملکرد مان حذف کنیم تا همه‌ اقشار چه مسلمان و چه غیر مسلمان خود را در عاشورا به‌دور از هراس و تعصب دریابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا