آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سرور دانش:

عامل خشونت علیه خبرنگاران افراد حکومتی و زورمندان هستند

سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری که امروز پنجشنبه(۱۰عقرب) درمراسم گرامی‌داشت از روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: بعضی ازافراد قدرتمند حکومتی، زورمندان غیر حکومتی عامل خشونت علیه خبرنگاران درکشور است.


سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری که امروز پنجشنبه (۱۰عقرب) درمراسم گرامی‌داشت از روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: بعضی ازافراد قدرتمند حکومتی، زورمندان غیر حکومتی عامل خشونت علیه خبرنگاران درکشور است.
به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور گفت: متاسفانه به دلیل بافت اجتماعی و سیاسی بسیار پیچیده و شرایط حساس افغانستان، این گونه اشخاص ازنوعی سپرمعافیتی برخوردار بوده‌اند که اجازه نداده است آنان در برابر اعمال خشونت‌آمیز و قانون‌گریزانه ‌شان جوابگو باشند و یا مجازات شوند.
دانش افزود: به باور ما، این فرهنگ معافیت کاملاً غلط و مغایر قوانین نافذۀ کشور است چون هیچ کس و درهیچ مقامی، درقبال اعمال غیرقانونی ازمعافیت برخوردارنیست و قوانین جزایی افغانستان هیچ نوع معافیت جرمی را به رسمیت نمی‌شناسد.
او علاوه کرد، درسال‌های گذشته صدها مورد خشونت عمدی علیه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ها در افغانستان به ثبت رسیده است که ده ها مورد از آن حتی به کشته‌شدن خبرنگاران منجر شده است.
دانش می‌گوید: با این که دولت افغانستان در ۱۸ سال گذشته تمام تلاش خود را برای کاهش خشونت علیه خبرنگاران به کار بسته است، اما فرهنگ معافیت باعث می‌شود عاملین خشونت علیه خبرنگاران به پنجۀ قانون سپرده نشود.
وی افزود:عامل خشونت علیه خبرنگاران، مخالفین مسلح دولت و موجودیت فرهنگ معافیت از مجازات می‌باشد که باعث شده افزایش خشونت علیه خبرنگاران شده است.
نجیب شریفی رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران گفت:« در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰ خبرنگاران و در سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۴ خبرنگار در رویدادهای مختلف مورد هدف قرار گرفته‌اند و افغانستان در این دو سال خطرناک ترین کشور برای خبرنگاران در سطح جهان شناخته شده است.»
شریفی می‌گوید: اگر حکومت برای جلوگیری از حمله بالای خبرنگاران توجه لازم نکند، دست آورد آزادی بیان درکشور با خطر جدی مواجه خواهد شد و خبرنگاران دیگر توان پرداخت هزینه جانی ندارند.
به گفته او، از ۱۴ خبرنگاری که در سال جاری میلادی مورد هدف قرار گرفته‌اند، ۱۲ تن آنان در حملات مستقیم طالبان و داعش به شهادت رسیدند و از این لحاظ در صلح با این گروه‌ها باید موضوع آزادی بیان به عنوان یک اصل مطرح باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا