آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

عبدالله: افزایش خشونت‌ها تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند

رییس شورای عالی مصالحه ملی در دیدار با شاه‌محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که افزایش خشونت‌ها تلاش‌های صلح را ضربه می‌زند. او افزوده که به رغم آغاز مذاکرات صلح، خشونت‌ها از سوی طالبان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دید، شورای عالی مصالحه‌ ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای عبدالله این گفته‌ها را روز گذشته( ۷ میزان) در دیدار با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ پاکستان در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور مطرح کرده است.
آقای عبدالله در این دیدار گفته است: «مذاکرات صلح به کندی پیش می‌رود و متأسفانه میزان خشونت هم بالا است و این به تلاش‌های صلح ضربه می‌زند».
در همین حال، او ضمن استقبال از حمایت پاکستان از کاهش خشونت و آتش‌بس در افغانستان افزوده است در صورتی که از فرصت‌های به‌ میان‌آمده برای صلح استفاده نشود، بحران تشدید می‌شود.
آقای عبدالله تأکید کرده است که افغانستان با سال ۲۰۰۱ تغییر کرده و اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان صلح و ختم جنگ اند. او گفته است که باید از دستاوردهای ملی حفاظت و حراست شود.
از سویی هم، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی خاطرنشان کرده است که تروریزم تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است و تأمین صلح پایدار و عادلانه در افغانستان نیز به نفع همه‌ کشورهای منطقه می‌باشد.
در همین حال،‌ وزیر خارجه‌ پاکستان در این دیدار ضمن اعلام حمایت از صلح افغانستان گفته است که «صلح در افغانستان، صلح در پاکستان» است.
آقای قریشی مذاکرات بین‌الافغانی را در شهر دوحه، پایتخت قطر تاریخی خوانده و تأکید کرده است که باید از این فرصت «استثنایی» استفاده صورت گیرد. او افزوده است که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح صورت گرفته و این پیشرفت باید باعث کاهش خشونت و آتش‌بس سراسری شود.
با این حال به نقل از اعلامیه‌ شورای عالی مصالحه‌ ملی، وزیر خارجه‌ پاکستان افزوده است که نباید از خاک افغانستان و پاکستان علیه یکدیگر استفاده صورت گیرد.
او همچنان ابراز امیدواری کرده است که سفر آقای عبدالله به اسلام‌آباد فصل تازه‌ای را در روابط دوجانبه باز کرده و از روند صلح نیز درک مشترک ایجاد کند.
این نخستین سفر عبدالله عبدالله در یک دهه‌ اخیر به پاکستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا