آخرین اخبارمطالب معلوماتی

عجیب ترین مکان‌‌‌های دنیا/ ۱۵ سیاره بر روی زمین

هنوز هم مکان‌های ناشناخته بسیاری بر روی زمین باقی مانده است. کمی که بر روی همین زمین سبز و آبی خودمان بگردید، آن قدر شگفتی و عجایب خواهید دید که چه بسا تا زمانی قید کشف سیاره‌ای دیگر را بزنید.


این که برای تفریحات آخر هفته کوله بار سفر جمع کنی تا راهی سیاره دیگری شوی، بی گمان آرزوی هیجان انگیزی است.

بشر با وجود تمام پیشرفت‌های علمی و کنجکاوی برای سرک کشیدن به گوشه گوشه کهکشان و جهان هستی، هنوز نتوانسته به چنین آرزوی دیرینی دست پیدا کند. با این حال هنوز هم مکان‌های ناشناخته بسیاری بر روی زمین باقی مانده است. کمی که بر روی همین زمین سبز و آبی خودمان بگردید، آن قدر شگفتی و عجایب خواهید دید که چه بسا تا زمانی قید کشف سیاره‌ای دیگر را بزنید.

پدیده‌هایی که گویی برای باور کردن‌شان باید از نزدیک به دیدن‌شان بروی.

مکان هایی که کم از سیارات عجیب و غریب ناشناخته ندارند و تنها با یک پرواز می‌توان به آن‌ها رسید.

لیستی ۱۵ تایی از عجایب زمینی جمع آوری شده که هر یک در گوشه‌ای از این زمین پهناور جا خوش کرده‌اند و با آن که امروزه از آن‌ها اطلاعات و عکس‌های زیادی در دسترس است، هنوز هم بسیاری از وجودشان خبر ندارند.

در ادامه به معرفی ۱۵ سیاره بر روی زمین پرداخته‌ایم که عکس‌های هر مورد را پس از آن خواهید دید.

۱) جزیره سقطرا ، یمن  Socotra  Island)

جزیره سقطرا / یمن

بی‌شک درختان اعجاب‌انگیز و عجیب و غریب این جزیره، باعث می‌شود تا در نگاه اول گمان کنیم جزیره سقطرا از سیاره‌ای دیگر به روی زمین آمده است. درختان خون اژدها ( dragon’s blood trees ) درختان زیبا و بی‌نظیری هستند که تنها در جزیره سقطرای یمن دیده می‌شوند. جزیره کوچک سقطرا در یمن و در حاشیه اقیانوس هند قرار دارد. جالب آن که این جزیره بین ۶ تا ۷ میلیون سال پیش بخشی از قاره افریقا محسوب می‌شده و به مرور زمان از آن جدا شده است. سقطرا به سبب طیف وسیع موجودات زنده‌اش شهرت دارد؛ زیستگاه ۸۰۰ گونه نایاب گیاهی است که یک سوم از این گونه‌ها، مانند درخت خون اژدها در هیچ مکان دیگری  بر روی زمین یافت نمی‌شوند.

به طور کلی محیط زیست جزیره سقطرا از سواحل شنی وسیع، غارهای آهکی و کوه‌های سر به فک کشیده تشکیل شده و ظواهر عجیب و غریب گیاهانش به سبب آب و هوای بسیار گرم و خشک آن است.

آدرس: یمن، عدن، شرق خلیج عدن

جزیره سقطرا / یمن

 

۲) دریاچه ناترون ، تانزانیا  Lake Natron)

دریاچه ناترون / تانزانیا

سالیان پیش بقایای تعدادی موجود نمک‌سود در در دریاچه ناترون کشف شد که باعث شده امروزه شایعات و حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این دریاچه به چشم بخورد. کافیست نام دریاچه ناترون را سرچ کنید تا با تعداد بسیاری عکس‌های ساختگی از موجودات مومیایی شده در این دریاچه رو به رو شوید و یا با این تیتر برخورد کنید: دریاچه‌ای که بلافاصله موجودات را به سنگ تبدیل می‌کند!

دریاچه ناترون، دریاچه‌ای قرمز رنگ و متفاوتی است که خاصیت قلیایی آب آن به قدری بالا و سوزاننده است که به دریاچه سوزان شهرت دارد. به دلیل سطح تبخیر بالا، سدیم کربنات دهیدرات و ترونا در دریاچه باقی می‌مانند و شوری و درجه قلیایی دریاچه به بیش از دوازده می‌رسد. همچنین در نتیجه‌ی فعل و انفعالاتی، گدازه آتفشانی این ناحیه نیز دارای مقادیر قابل توجهی از کربنات است. بنابراین آب دریاچه خاصیتی قلیایی و سوزاننده داشته باشد. درجه pH دریاچه نیز در حدود ده و نیم است و به قدری سوزاننده است که می‌تواند پوست و چشمان جانورانی را که به این منطقه سازگاری ندارند، بسوزاند. ولی برخلاف اغراق و گزارشات برخی از رسانه ها سوزش این آب قلیایی به قدری نیست که حیوانات این اقلیم را پس از در تماس قرار گرفتن با آب، بلافاصله به سنگ تبدیل کند.

آدرس: آفریقا، تانزانیا، ناترون

دریاچه ناترون / تانزانیا

۳) غارهای کرم شبتاب وایتومو، نیوزیلندGlowworm Waitomo Caves)

اغلب از تصور مواجهه با چیزی که تو غار خواهید دید، کیف می‌کنم! مطمئنم هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کند که قرار است با چه چیزی رو به رو شود.

غاری با سقفی مملو از ستاره‌های درخشان! گرچه در حقیقت ستاره‌ای در کار نیست، ولی این از زیبایی و شگفتی منظره درون غار کم نمی‌کند.

غارهای وایتومو نیوزیلند، یک اکوسیستم مملو از کرم‌های شب تاب زیبا و دیگر جانوران است. نورهای درخشان و تزئینات آویزان از آن حاصل کار نوعی کرم شب تاب به نام Arachnocampa luminosa است که تنها در غارهای نیوزیلند دیده شده است. اندازه تقریبی این کرم‌ها در حدود یک پشه است. جالب توجه است بدانید که امروزه این غار توسط تیم های علمی محافظت می‌شود. به طوری که دائما درجه حرارت هوا و رطوبت آن بررسی می‌شود تا با مدیریت آنان گردشگران بتوانند هر روز از این غار درخشان بازدید کنند.

آدرس: اقیانوس آرام، نیوزلند، شهر ” اوتوروهانگا “، جاده ی غار وایتومو، غار کرم های شبتاب

۴) جزیره دوون ، کانادا Devon Island)

جزیره دو ون / کانادا

دوون جزیره‌ای متروک در مرزهای کاناداست که  آب و هوای ناملایم و زمین قرمز رنگش آن را به جزیره‌ای مریخی بر روی زمین بدل کرده است. زمین این جزیره تقریبا در تمام طول سال یخ زده است، به طوری که بخشی از جزیره همواره پوشیده از کلاه‌های یخی است و دمای باقی جزیره نهایتا تا ۸ درج سانتیگراد بالا می‌رود. ویژگی آب و هوایی دوون باعث شده تا پوشش بسیار ناچیزی داشته باشد و در نتیجه حیوانات بسیار کمی هم در این جزیره زندگی کنند. جزیره دوون در خلیج بافین قرار دارد و جزیره‌ای غیر مسکونی محسوب می‌شود. با این حال، جزیره دوون مکان محبوب دانشمندان و محققان ناساست.

به سبب شباهتی که دوون با سیاره مریخ دارد، سال‌هاست محققان و دانشمندان ناسا در این جزیره رفت و آمد دارند و در کارها و پژوهش‌های تحقیقاتی خود از آن استفاده می‌کنند.

آدرس: کانادا، خلیج بافین، جزیره دوون

جزیره دو ون / کانادا

۵) پارک ملی ژانگ جیاجی ، چین  Zhangjiajie National Forest Park)

پارک ملی ژانگ جیاجی / چین

به کار بردن تنها منظره دیدنی برای پارک ملی ژانگ جیاجی، جفای بزرگی به این شاهکار عظیم و طبیعی است. این پارک ملی ۳۰۰ کیلومتر مربعی، زمینی شگفت انگیز از آسمان خراش‌های سنگیست. برخی از این ستون‌های سنگی حتی از برج امپایر استیت نیویورک نیز بلندترند. جالب است بدانید که برای ساخت دنیای پاندورا در فیلم آواتار از این پارک ملی اعجاب انگیز الهام گرفته شده است.

از جمله جذابیت‌های مهم این پارک ملی طولانی ترین پل شیشه‌ای دنیا، تله‌کابین این پارک ملی و جاده پیچ در پیچ تونیان است.

آدرس: چین، هونان، ژانگ جیاجی، وولینگیوآن

پارک ملی ژانگ جیاجی / چین

۶) غار سون دونگ ، ویتنام  Hang Son Doong)

غار سون دونگ / ویتنام

غار سون دونگ ویتنام، قطعاً یکی از زیباترین و عجیب‌ترین غارهای دنیاست که اولین‌ وجه تمایزش وسعت بی‌نظیر آن است. در واقع غار سون دونگ بزرگ‌ترین غار شناخته شده در جهان است که بزرگ‌ترین تالار آن ۹ کیلومتر طول، ۲۰۰ متر عرض و ارتفاعی ۱۵۰ متری دارد و وسعت حفره‌ی زیرزمینی‌َش به قدری‌ست که یک شهر با تمام خیابان‌ها و آسمان خراش‌هایش در آن جای می‌گیرد! همچنین چند تا از بزرگ‌ترین استالاگمیت‌های دنیا که طولی ۷۰ متری دارند، در غار سون دونگ قرار دارند. از دیگر عجایب این غار، ناشناخته ماندن این عظمت تا سال ۲۰۰۹ است. در سال ۲۰۰۹ گروهی از غارنوردان انگلیسی به سرپرستی هاوارد لیمبرت به پیمایش و جستجو درون غار پرداختند و درست در همین هنگام دریافتند که شاید با بزرگترین غار جهان رو به رو شده‌اند. غار سون دونگ با این وسعت، «غار گوزن» بزرگ‌ترین غار در مالزی را پشت سر گذاشت.

آدرس: ویتنام، ایالت کوانگ بین، غار سون دونگ

غار سون دونگ / ویتنام

۷) دریاچه جوکولسارلون ، ایسلند  Jökulsárlón)

دریاچه جوکولسارلون / آیسلند
دریاچه جوکولسارلون / آیسلند

دریاچه یخی جوکولسارلون و ساحل یخ زده‌اش یکی از شگفتی‌های طبیعی ایسلند محسوب می‌شوند. شن‌های آتشفشانی سیاه این دریاچه زمینه منحصربفردی برای قطعه‌های یخ این دریاچه است و منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد کرده است. دریاچه جوکولسارلون در حاشیه پارک واتناجوکول و جنوب شرقی ایسلند قرار دارد.

پس از آن که یک یخچال طبیعی از حاشیه اقیانوس اطلس فاصله گرفت، دریاچه جوکولسارلون پدید آمد که به مرور زمان و به سبب آب شدن تدریجی یخ‌ها، دریاچه هم بزرگ‌تر می‌شد. هم اکنون دریاچه جوکولسارلون ۱.۵ کیلومتر از حاشیه اقیانوس اطلس فاصله دارد و خود مساحتی به وسعت ۱۸ کیلومتر مربع را می‌پوشاند. این دریاچه با عمق ۲۴۸ متر، عمیق ترین دریاچه ایسلند است.

آدرس: ایسلند، جاده ۱، پارک ملی واتناجوکول

۸) کوه برمو ، اندونیزیا  Mount Bromo)

کوه برمو / اندونیزیا

این منطقه تنها مکان در دنیاست که می‌توانید همزمان دو آتفشان فعال برمو سمرو را ببینید. کوه برمو در شرق جاوا قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین مناظر طبیعی اندونیزیا است که به سبب طلوع زیبا و چشم انداز پانورامایی که به دست می‌دهد، شهرت دارد. برمو بخشی از توده کوهستانی تِنِگر است و گرچه ارتفاعش ۲,۳۲۹ متر است و بلندترین قله توده کوهستانی تنگر محسوب نمی‌شود، اما مشهورترین قله این توده است. کوه برمو در میان دشتی قرار دارد که به دریایی از شن معروف است. این دشت از سال ۱۹۱۹ مورد حفاظت قرار گرفته است و ظاهری منحصر به فرد دارد. بهترین و راحت‌ترین راه برای دیدن کوه برمو، کوه کمورو لاوانگ است.

آدرس: اندونیزیا، سمرو، توده تنگر، کوه برومو

کوه برمو / اندونیزیا

۹) چشمه آبگرم گرند پریسماتیک یلواستون ، امریکا  Grand Prismatic Spring)

چشمه آبگرم گرند پریسماتیک یلواستون / امریکا
چشمه آبگرم گرند پریسماتیک یلواستون / امریکا

چشمه آبگرم پریسماتیک به سبب حلقه‌ای از رنگ‌های چشمگیر و خیره کننده‌اش که در طی فصول مختلف فرق می‌کند، شهرت دارد. بسیاری تابستان‌ها به این چشمه می‌آیند تا رنگ‌های قرمز و زرد منحصر به فردش را ببینند و یا در زمستان‌ها به دیدار رنگ سبز و خاصش می‌روند.

یکی از جاذبه‌های عمده این چشمه آب گرم، راه‌های متفاوت پیاده روی برای رسیدن به آن است.

چشمه پریسماتیک در پارک ملی یلواستون امریکا قرار دارد و بزرگ‌ترین چشمه آب گرم طبیعی در ایالات متحده محسوب می‌شود. همچنین چشمه پریسماتیک، یکی از سه چشمه بزرگ آبگرم بر روی کره زمین است. قطر این دریاچه ۹۱ متر است و دمای آب آن ۷۱ درجه سانتیگراد است.

آدرس: ایالات متحده امریکا، پارک ملی یلواستون، جاده گرند لوپ

۱۰) غار آبی دوس اوجوس ، مکسیکو  Dos Ojos cave)

غار آبی دوس اوجوس / مکسیکو

 

غار آبی دوس اوجوس / مکسیکو

غار آبی دوس اوجوس یکی از شگفت انگیزترین غارها و مکان‌های گردشگری دنیاست که برای  غواصی و ماجراجویی بسیار محبوب است. این غار آبی در شمال تولوم، ساحل کارائیبی مکسیکو قرار دارد. وسعت شناخته شده این غار ۸۲ کیلومتر است و تا به حال ۲۸ ورودی یا غارچال در آن کشف شده است. این غار همچنین یکی از طولانی ترین غارهای آبی دنیاست که اتفاقاً یکی از عمیق‌ترین گذرگاه‌های غاری دنیا نیز هست. عمق این گذرگاه ۱۱۹.۱ متر است که توسط پیت و پس از طی مسیری ۱,۵۰۰ متری از گذرگاه اصلی، کشف شده است.

آدرس: مکسیکو، کیوآروو، تولوم، جاسینتو پات، ۳۰۷ کیلومتری کاررترا

۱۱) زمین‌های دالول ، اتیوپیا  Dallol, Ethiopia)

زمین های دالول / اتوپیا یا حبشه
زمین های دالول / اتتوپیا یا حبشه

زمین‌های دالول نوعی پدیده جغرافیایی و بی‌نظیر است که بر روی آن ساختارهایی نمکی، چشمه‌های اسیدی آب گرم و آبفشان‌های گازدار دیده می‌شود. رنگ‌های جذاب و چشمگیر این زمین‌های هیدروترمال سالانه بسیاری از گردشگران را روانه اتیوپیا می‌کند. منتها تا پیش از اختراع دوربین، حتی با وجود بازدید از این مکان عکسی از زمین‌های داغ دالول در دست نبود. چرا که این زمین‌های منحصر به فرد هیدروترمال یکی از داغ ترین نقاط زمین است و به طور متوسط در تابستان‌ها دما تا ۱۱۴ درجه سانتیگراد بالا می‌رود و در نتیجه نگاتیو درون دوربین ذوب می‌شد!

آدرس: اتیوپیا، آفار تراینگل، بیابان داناکیل

۱۲) آتشفشان مونا کیا ، هاوایی  Mauna Kea , Hawaii)

آتشفشان موناکیا / هاوایی / امریکا
آتش فشان موناکیا / هاوایی / امریکا

گرچه مسیر پیمایش آتشفشان مونا کیا یکی از طولانی‌ترین مسیرهای بدون توقف کوهنوردی در دنیاست، اما قطعاً ارزش آن را دارد که دنیا را از بالای ابرها به نظاره بنشینید. موناکیا آتشفشان خاموشیست که ۴ هزار متر بالاتر از سطح دریا ایستاده و در جزیره هاوایی قرار دارد. جالب ان که بخش عمده این کوهستان زیر آب قرار دارد و اگر از پایین ترین قسمت کوه اندازه بگیریم، ارتفاعی ۱۰,۰۰۰ متری دارد که بلندترین کوه  دنیا محسوب می‌شود و قله «اورست» را نیز پشت سر می‌گذارد. قله موناکیا مرتفع ترین نقطه در ایالت هاوایی نیز محسوب می‌شود. عمر این قله آتش‌فشانی یک میلیون سال است .

آدرس: هاوایی، کائیلا کونا

۱۳) دره ماه ، شیلی  Moon Valley , Chile)

دره ماه / چیلی
دره ماه / چیلی

تا به حال آرزوی سفر به کره ماه را در سر پرورانده اید؟ گرچه هنوز هم این خواسته دست نیافتنی می‌نماید، اما سفر به دره ماه شیلی می‌تواند جایگزین هیجان انگیز و مناسبی باشد! قطعه‌ای از ماه در روی زمین و میان دره‌های سان پدروی شیلی، تجربه راه رفتن بر روی سیاره ماه را برای شما شبیه سازی می‌کند. این دره در ۱۳ کیلومتری غرب و شمال سان پدرو قرار دارد. در این زمین‌ها ساختار و سازهای سنگی متفاوتی به چشم می‌خورد که بر اثر فرسایش آب و باد شکل گرفته‌اند. طیف رنگ و بافت این ساختارهای سنگی بسیار چشمگیر است و شباهتی انکار ناشدنی با سطح ماه دارد. در این دره دریاچه‌های خشک شده‌ای که لایه‌ای سفید و نمکی بر روی آن تشکیل شده نیز به چشم می‌خورد.

آدرس: شیلی، سان پدرو، دره ماه

۱۴) پارک ملی لینسویز ماراینسز ، برزیل  Lencois Maranhenses National Park)

پارک ملی لینسویز ماراینسز ، برزیل
پارک ملی لینسویز ماراینسز ، برزیل

پارک ملی شنی لنسوئیس مارانهنسس در برزیل، بدون شک یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین پدیده‌های جغرافیایی بر روی زمین است. این پارک ملی به سبب تپه‌های شنی‌اش شهرت دارد که هر ساله دچار پدیده جالب‌انگیزی می‌شوند. چاله‌های زمین این پارک در طی فصول بارانی در ماه‌های ژوئن مملو از آب می‌شوند و منظره‌ای شگفت انگیز پدید می‌آورند که بی شباهت به دریایی از تپه های شنی نیست! در واقع بارش باران باعث ایجاد تالاب بر روی زمین شنی این پارک می‌شود. جالب آن که عمق این تالاب‌ها تا سه متر هم می‌رسد و متوسط بارش سالانه این منطقه در حدود ۱۲۰ میلی لیتر است. جالب تر آن که گاهی با پیوستن رودخانه‌های اطراف به تالاب‌های این بیابان، منظره‌ای بدیع تر شکل می‌گیرد و می‌توانید ماهیان را در این بیابان به چشم ببینید.

آدرس: اندونزی، سمرو، توده تنگر، کوه برومو

۱۵) صحرا سفید فرافره ، مصر  White Desert: Farafra, Egypt)

صحرای سفید فرافره / مصر
صحرای سفید فرافره / مصر

صحرا سفید فرافره، صحرای منحصر به فرد سپید رنگی است که در در نگاه اول همانند زمینی پوشیده از برف به چشم می‌آید. به سبب همین سپیدی است که فرافره را صحرای سفید می‌نامند. البته رنگ سفید این صحرا تنها جاذبه‌اش نیست و صخره‌های عظیم و قارچ مانندش نیز بر زیبایی‌اش افزوده است.

صحرا فرافره ۲.۵ میلیون کیلومتر مساحت دارد و در غربی ترین منطقه مصر قرار گرفته است و تنها قسمت شمالی آن سفید رنگ است. می‌گویند در قرون وسطی این منطقه دارای آب بوده که پس از تبخیر آب و رسوب بقایای بدن جانوران، این صخره‌های زیبا و غول پیکر ایجاد شده‌اند.

آدرس: مصر، فرافره، ۴۵ کیلومتری روستای فرافره.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا