آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

خلیلزاد:

عدم موفقیت مذاکرات دوحه نگران کننده است/ طالبان تاکنون به طرح ما پاسخ نداده‌اند/ احتمال جنگ داخلی منتفی نیست

زلمی خلیلزاد می‌گوید که مذاکرات دوحه به شدت کند است و عدم موفقیت آن نگران کننده می‌باشد. او افزود که طالبان تاکنون به طرح پیشنهادی امریکا پاسخ نداده‌اند و این که احتمال بروز جنگ داخلی منتفی نیست.


به گزارش خبرگزاری دید، فرستاده ویژه امریکا دوشنبه‌شب(۱۷ جوزا) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که با هیئتی از امریکا آماده تا تلاش‌های صلح را تسریع کند، با جانب افغانستان روی مسایلی مثل رون انتقال در جریان خروج، همکاری‌های دو جانبه، همکاری‌های اقتصادی و روند صلح رایزنی کند.
خلیلزاد مذاکرات دوحه را نه کامیاب دانست و نه ناکام، بلکه تاکید کرد که این مذاکرات کند است و باید تسریع شود. او بیان کرد که برای تسریع روند دوحه باید با هیئت‌های مذاکره کننده، حکومت افغانستان، گروه طالبان، عناصر پرنفوذ و مردم کار شود.
فرستاده امریکا گفت که باید مردم افغانستان بر هردو طرف فشار بیاورند و به رهبران طالبان بگویند که جنگ راه حل نیست.
طالبان پاسخی به طرح امریکا نداده‌اند:
زلمی خلیلزاد در پیوند به طرحی که چند ماه قبل به جانب افغانستان و گروه طالبان سپرد، گفت که حکومت افغانستان چندین طرح در پاسخ به آن ارائه کرد، ولی گروه طالبان تاکنون پاسخی به آن نداده است.
به گفته خلیلزاد، اخیراً شیخ حکیم به کویته رفته و با رهبری طالبان دیدار داشته است. خلیلزاد افزود که شیخ حکیم دوباره به دوحه برگشته و اعلام کرده که مایل به آغاز مذاکرات است و این که طالبان طرح صلح دارند. او اما تاکید کرد که تاکنون طرحی از جانب طالبان دریافت نکرده است.
فاصله میان حرف و عمل طالبان:
زلمی خلیلزاد در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان صلح می‌خواهند یا خیر، گفت که طالبان می‌گویند که صلح می‌خواهند.
او اما تاکید کرد میان آنچه که طالبان می‌گویند و آنچه که می‌خواهند فاصله وجود دارد. فرستاده ویژه امریکا تصریح کرد که هنوز خواسته طالبان در پیوند به شکل حکومت و این که چقدر سهم می‌خواهند روشن نیست.
خلیلزاد در پیوند به شدت جنگ و خشونت از جانب طالبان گفت که ممکن در میان طالبان کسانی هستند که می‌خواهند با خروج قوای بین‌المللی جنگ را شدید بسازند و ببیند که چقدر می‌توانند از طریق نظامی امتیاز بگیرند.
فرستاده ویژه امریکا اما گفت که نظر شخصی‌اش این است که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و جنگ نیز مشروعیت خود را از دست داده است.
رهایی زندانیان طالبان عملی نیست
خلیلزاد در پیوند به خواست طالبان مبنی بر رهایی زندانیان باقی مانده این گروه گفت که در وضعیت کنونی این کار عملی نیست.
او گفت، به طالبان گفته است که در وضعیتی که خشونت‌ها شدیداً افزایش یافته چنین موضوعی اصلاح شدنی نیست.
ضرورت تفاهم با پاکستان:
فرستاده ویژه امریکا تصریح کرد که برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان، ضرورت است که میان دولت‌های افغانستان و پاکستان نیز تفاهم به وجود بیاید.
او افزود که از همین خاطر، امریکا با بریتانیا تفاهم کرده که پاکستان و افغانستان را تشویق کنند تا در سطح سران دو کشور بنشینند و به تفاهمی برسند.
آقای فرستاده اما در پیوند به این پرسش که پاکستان به جانب افغانستان پیشنهاد داده که در سطح بالاتر از دوحه با سران طالبان در پاکستان دیدار داشته باشند، گفت که تبصره نمی‌کند.
او نقش پاکستان را در قضیه صلح و جنگ افغانستان مهم خوانده و تاکید کرد که باید اسلام‌آباد سهم بیشتری بگیرد.
آقای خلیلزاد در پیوند به سطح خشونت‌ها گفت که بلند است و مطابق توافقنامه دوحه نیست، اما این مسئله توافقنامه را نقض نمی‌کند.
او هرچند بر حمایت دوام امریکا از قوای مسلح افغانستان تاکید کرد، اما گفت که یگانه راه حل منطقی مذاکره و تفاهم سیاسی است نه جنگ. به باور خلیلزاد آینده‌های مختلفی امکان دارد رخ بدهد، اما بهترین آینده رسیدن به صلح است.
او در بخشی از پاسخ‌هایش خطر جنگ دوامدار داخلی را منتفی ندانست، اما بر وحدت سیاسی تاکید کرد.
فرستاده امریکا گفت که اجماع سیاسی در افغانستان ضرورت است و بالای روند صلح و جنگ تاثیر می‌گذارد. به باور او وحدت سیاسی در جبهه جمهوریت، سبب تسریع روند صلح می‌شود.
خلیلزاد در پیوند به نشست استانبول گفت که هنوز مطرح است و آرزو کرد که در آینده نزدیک برگزار شود.
او در اخیر گفت که فعلاً برنامه برای سفر رییس جمهور غنی به امریکا وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا