آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرزنان

عفو بین‌الملل خواستار پابندی جهان در حمایت از حقوق زنان افغانستان شد

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان از جامعه جهانی خواست روی تعهد درازمدت خود برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان پایبند بماند.
سازمان عفو بین‌الملل امروز پنجشنبه(۴ قوس) در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواسته است که از حقوق زنان در افغانستان «در بحبوحه سرکوب مداوم طا-لبان» حمایت کند.

در همین حال، این سازمان و سایر نهادهای مدافع حقوق بشر کمپاین بازگو نمودن داستان‌های ۱۶ زن برجسته افغانستان را آغاز کرده‌اند تا پیشرفت‌های دو دهۀ گذشته را برجسته کند.
این زنان از حوزه‌های عمومی مختلف قانون، سیاست، دانشگاه و رسانه‌ هستند که از داستان مسیر زندگی حرفه‌ای، احساسات شان در مورد بازگشت طا-لبان، امیدها و ترس‌ها برای آینده و توصیه‌ها به جامعه جهانی در مورد حمایت موثر از حقوق زنان افغانستان صحبت می‌کنند.
سمیرا حمیدی، از مدیران عفو بین‌الملل در بخش آسیای جنوبی می‌گوید: این داستان‌ها یادآوری قدرتمند و به‌موقع است که نشان می‌دهد زنان افغان در بیست سال گذشته تا چه حد در مواجهه با موانع به ظاهر غیرقابل عبور پیشرفت داشته‌اند.
از زمان تسخیر کابل در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، طا-لبان محدودیت‌های شدیدی را بالای زنان و دختران وضع کرده‌اند.
عفو بین‌الملل می‌گوید به غیر از کارکنان صحی و چند حوزه دیگر، زنان حق رفتن به محل کار را ندارند. از ۲۰ سپتمبر، دختران بالای ۱۲ سال نیز اجازه رفتن به مکتب را ندارند در حالی که تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها دسترسی زنان را به آموزش عالی به شدت محدود می‌کند.
در بیانیه عفو بین‌الملل آمده که زنان افغان در حال حاضر با تهدیدهای فزاینده خشونت مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌های شدید بالای حقوق شان حتی در انتخاب لباس مواجه هستند.
عفو بین‌الملل می‌گوید جامعه بین‌المللی باید بر تعهد درازمدت خود برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان پایبند بماند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا