آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

علمای دینی در پیوند به روند صلح: طرفین نقاط مشترک را پیدا کنند

علمای دینی در شمال شرق کشور در نشستی از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته‌اند تا نقاط مشترک را پیدا کنند و همه گزینه‌ها را برای رسیدن به راه حل سیاسی بررسی کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز دوشنبه(۲۶ عقرب) در بیانیه‌ای می‌گوید علمای دینی با شرکت در نشستی در مورد صلح در شهر فیض‌آباد گردهم آمدند و از طرف‌های مذاکره‌کننده خواستند تا برای حل و فصل جنگ در کشور نقاط مشترک را بیابند و همه گزینه‌ها را بررسی کنند.
اشتراک کنندگان حمایت خود را از مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان اعلام نمودند.

مولوی حامدالدین از ولسوالی بهارک در این نشست گفته است: «ما مشتاق صلح هستیم. طرفین باید در جریان مذاکرات جهت رسیدن به اجماع برای توافق‌نامه صلح از خود انعطاف‌پذیری و صبر نشان دهند».
مولوی محب‌الله یکی دیگر از اشتراک کنندگان از ولسوالی ارگو گفته است که مردم کشور باید با هم برای حمایت از این فرصت طلایی و نادر برای آوردن صلح به کشور، با هم متحد شوند.
وی گفته است: «افغانستان نمی‌تواند این فرصت را از دست بدهد، اگر ما این فرصت را از دست بدهیم، ما محکوم به زندگی در جنگ و بدبختی هستیم».
مولوی نورالحق نوری رییس حج و اوقاف ولایت بدخشان در مورد نقش علما به عنوان صلح آوران، صحبت نمود.
او با استناد به منابع اسلامی گفت: «زمانی که شما شاهد هستید که دو گروه مومن در حال جنگ هستند، نظاره‌گر نباشید، دخالت کنید و جنگ را به صلح بدل کنید».
وی افزوده است: «زمانی که یکی از گروه‌های درگیر صدایش را برای صلح بلند می‌کند، طرف دیگر باید آن را بپذیرد».
گفتنی است که این نشست با حمایت دفتر ساحوی یوناما برگزار گردیده بود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا