آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

عمران خان: اگر طالبان بتوانند حکومت فراگیر تشکیل دهند، صلح برقرار می‌شود

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که طالبان قادر به تصرف کل افغانستان نیستند و اگر بخواهند از طریق نظامی کل کشور را کنترول کنند، جنگ داخلی طولانی‌مدت رخ می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری دید، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته است که ایالات متحده باید از موضع قدرت با طالبان مذاکره می‌کردند. وی همچنین گفت که طالبان پناهگاهی در پاکستان ندارد.
خان گفت: طالبان تمام افغانستان را در دست دارند و اگر بتوانند در حال حاضر برای ایجاد یک دولت فراگیر تلاش کنند، همه جناح‌ها را دور هم جمع کنند، افغانستان می‌تواند پس از ۴۰ سال به صلح برسد. اما اگر اشتباه پیش بروند و آنچه واقعاً نگران آن هستیم، می‌تواند به هرج و مرج منجر شود.
وی افزود که طالبان به دنبال کمک‌های جهان هستند تا از بحران جلوگیری کرده و به مشروعیت برسند.
نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید: هیچ دولت دست‌نشانده‌ای در افغانستان از سوی مردم حمایت نمی‌شود. بنابراین، به جای این که بنشینیم و فکر کنیم که می‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم، باید آن‌ها را تشویق کنیم. زیرا افغانستان، این دولت کنونی، به وضوح احساس می‌کند که بدون کمک بین‌المللی، آن‌ها نمی‌توانند این بحران را متوقف کنند. بنابراین، ما باید آنها را در مسیر درست سوق دهیم.


خان در ادامه بیان داشته است: سازمان‌های اطلاعاتی ما گفتند که طالبان نمی‌توانند تمام افغانستان را تصرف کند، و اگر آن‌ها بخواهند افغانستان را به صورت نظامی تصرف کنند، یک جنگ داخلی طولانی‌مدت رخ می‌دهد، چیزی که ما از آن می‌ترسیدیم زیرا ما کسانی هستیم که بیشترین آسیب را خواهد دید.
وی افزود که اکنون جهان باید به طالبان زمان بدهد تا یک دولت مشروع تشکیل دهند و به وعده‌های خود عمل کنند.
نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید بارها به مقامات ایالات متحده گفته بود که اهدافش را نمی‌تواند از طریق نظامی بدست آورد و در افغانستان گیر خواهد کرد. او افزود که ایالات متحده باید از موضع قدرت با طالبان برای توافق سیاسی تلاش می‌کرد، نه در زمانی که در حال خروج بود.
وی اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا را در مورد پناه‌گاه‌های امن طالبان در پاکستان «جاهلانه» قلمداد کرد و گفت: من هرگز چنین جهلی نشنیده بودم.
خان پرسید: این پناهگاه‌های امن چیست؟ منطقه پاکستان در امتداد مرز افغانستان شدیدترین نظارت را از طریق هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده داشت … مطمئناً آن‌ها می‌دانستند که آیا پناهگاه‌های امن وجود دارد؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا