آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجهانروند صلحسیاستصلح

عمران خان: شریک امریکا در روند صلح افغانستان می‌باشیم، اما پایگاه نمی‌دهیم

عمران خان نخست‌ وزیر پاکستان در رابطه به نقش کشورش در روند صلح افغانستان، ندادن پایگاه‌های نظامی به امریکا و رویکرد اسلام‌آباد نسبت به آینده افغانستان توضیح داده است.


به نقل از واشنگتن‌پُست، عمران خان نخست ‌وزیر پاکستان در مطلبی پیرامون نقش کشورش در روند صلح افغانستان و چرایی ندادن پایگاه نظامی به ایالات متحده توضیحات داده است.
نخست‌ وزیر پاکستان با برجسته کردن خطرات در اختیار قرار دادن پایگاه‌های نظامی به ایالات متحده در خاکش، می‌گوید که این کار سبب ویرانی بیشتر کشورش خواهد شد.
عمران خان: اگر پاکستان با میزبانی از پایگاه‌های ایالات متحده موافقت می‌کرد تا از آن‌جا افغانستان را بمباران کند و افغانستان وارد جنگ داخلی شود، پاکستان دوباره از سوی تروریست‌ها هدف قرار می‌گرفت. ما نمی‌توانیم به سادگی از عهده این کار برآییم. ما قبلاً هزینه سنگینی پرداخت کرده‌ایم.
وی افزوده است که پاکستان و امریکا منافع مشترکی در افغانستان دارند مانند توافق سیاسی، ثبات، توسعه اقتصادی و انکار هرگونه پناهگاه امن برای تروریستان.
نخست‌ وزیر پاکستان با بیان این که اسلام‌آباد از هیچ جناحی در افغانستان طرف‌داری نمی‌کند، روی حل و فصل درگیری در افغانستان از طریق مذاکرات و شامل کردن طالبان در هر نوع دولت در این کشور تأکید کرده است.
به گفته وی، در حالی که ایالات متحده ۲۰ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است، اما زیان اقتصادی که پاکستان دیده بالغ بر بیش از ۱۵۰ میلیارد دالر می‌شود.
وی با یادآوری مخالفت پاکستان در پیوستن به جنگ به رهبری ایالات متحده، گفته است که کشورش به عنوان همکار بودن هدف قرار می‌گرفت که منجر به تروریزم علیه کشورش از سوی تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌ها می‌شد.
عمران خان افزوده است: حملات پهپادی ایالات متحده که من علیه آن هشدار داده بودم، در جنگ پیروز نشد، اما نفرت را علیه امریکایی‌ها به وجود آورد و صفوف گروه‌های تروریستی را علیه هر دو کشور افزایش داد.
بر بنیاد اظهارات نخست‌وزیر پاکستان در باره مخالفت این کشور با دادن پایگاه به امریکا در خاکش، وقتی ایالات متحده با قدرت‌مندترین ماشین‌ نظامی تاریخ نتوانست در این جنگ پس از ۲۰ سال در افغانستان پیروز شود، چطور امریکا می‌تواند این کار را از پایگاه‌هایی در پاکستان انجام دهد.
در رابطه به رویکرد اسلام‌آباد نسبت به گروه طالبان، عمران خان گفته است: ما می‌دانیم که اگر طالبان پیروزی نظامی اعلان کنند، این کار منجر به خونریزی بی‌پایان خواهد شد. ما امیدواریم که دولت افغانستان نیز در گفت‌وگوها انعطاف نشان بدهد و از مقصر دانستن پاکستان دست بکشد، چنانچه ما جدا از اقدام نظامی هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم.
وی افزود که تمام کشورهای همسایه افغانستان و قدرت‌های منطقه‌ای خواهان صلح و ثبات در این کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا