آخرین اخبارافغانستانسیاست

نامزدان:

«عید‏ی» ارگ کمپاین انتخاباتی است

مسئولان وزارت مالیه خبرداده‌‏اند که «عیدی» حکومت به کارمندان خدمات ملکی دولت، ۱٫۷ میلیارد افغانی، معادل ۲۱ میلیون و ۴۲۴ هزار دالر امریکایی،‌ تخمین شده است. این وزارت هم‌چنان یادآوری می‌کند که ممکن در مقدار تخمین شده تغییراتی به میان آید، اما آن‌چه قابل پیش‌بینی است، تطبیق فرمان ارگ مبنی بر عیدبخشی به کارمندان دولتی، بیش از یک و نیم میلیارد افغانی هزینه خواهد برداشت.

مسئولان وزارت مالیه خبرداده‏اند که «عیدی» حکومت به کارمندان خدمات ملکی دولت، ۱٫۷ میلیارد افغانی، معادل ۲۱ میلیون و ۴۲۴ هزار دالر امریکایی،‌ تخمین شده است. این وزارت هم‌چنان یادآوری می‌کند که ممکن در مقدار تخمین شده تغییراتی به میان آید، اما آن‌چه قابل پیش‌بینی است، تطبیق فرمان ارگ مبنی بر عیدبخشی به کارمندان دولتی، بیش از یک و نیم میلیارد افغانی هزینه خواهد برداشت.
پیش از این، اشرف غنی به مناسبت فرارسیدن عید فطر فرمان داده است که برای کارمندان خدمات ملکی اندازه‌ معاش ۱۵ روزه آنان به عنوان «عیدی» از حساب دولت پرداخته شود.
این تخمین وزارت مالیه بر اساس تعداد و مقدار معاش کارمندان خدمات ملکی دولت صورت گرفته است. سخنگوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی تایید می‌کند که در حال حاضر حدود ۴۲۴ هزار کارمند در بخش‌های مختلف ادارات خدمات ملکی، مصروف کارند.
اما نامزدان ریاست جمهوری چه می‌گویند؟‌
دسته‌‌های انتخاباتی اما «عیدبخشی» آقای غنی را به کارمندان دولت نوعی از کمپاین انتخاباتی توصیف می‌کنند و می‌گویند سرمایه‌ ملت می‌بایست در کارهای زیربنایی به مصرف برسد، نه در کارزارهای انتخاباتی.
محمد حکیم تورسن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته شمار زیادی از شاگردان مکاتب در زیر درخت و یا زیر آفتاب سوزان درس می‌خوانند، شفاخانه‌های ولایات وسایل لازم را در اختیار ندارند، پس جا داشت مقدار پولی که به عنوان عیدی به کارمندان دولتی پرداخته می‌شود، به زیربناهای کشور هزینه می‌شد،‌ نه به کمپاین‌های پیش از وقت.
آقای تورسن هم‌چنان افزوده، محمداشرف غنی اگر به ملت این قدر دل‌سوزی می‌داشت، به وضعیت کابینه توجه می‌کرد و اکثریت وزارت‌خانه‌ها توسط سرپرستان اداره نمی‌شد.
دسته انتخاباتی« امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‏الله نبیل نیز می‌گوید،‌ آقای غنی پس از اول جوزا به عنوان رییس جمهور شناخته نمی‌شود و هر نوع استفاده از امکانات دولتی خلاف اصول اخلاقی انتخابات محسوب می‌شود.
با این همه، آقای غنی درحالی حدود نزدیک به ۲ میلیارد افغانی را به عنوان عیدبخشی به کارمندان خدمات ملکی دولت وعده سپرده است که از این پیش، چنین عیدبخشی‌ها در کشور سابقه نداشته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا