آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

فاجعه سرپل را باید جدی گرفت!

خبرهایی که از دو روز به این‌سو از ولایت سرپل می‌رسد، نگران‌کننده و تاسف‌بار است. نگران‌کننده به این خاطر که یک فاجعه انسانی رخ داده است، و تاسف‌بار از این جهت که حکومت در فکر هر چیزی هست جز رفاه و امنیت شهروندان.

در حالی که باشندگان منطقه میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل در زیر حکومت طالبان به سر می‌برند و قربانی می‌دهند، حکومت مرکزی و حتا فرماندهی‌های پولیس شمال و قول اردوی شاهین تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی برای عقب زدن دشمن نکرده‌اند و گویا منتظر دستور سر قوماندان اعلی قوای مسلح نشسته‌اند تا لطف کند و فرمان آتش دهد.

عملکرد دولت در برابر سقوط ولسوالی‌ها در تمام نقاط افغانستان نشان داده که حکومت مرکزی در فکر رفاه و آسایش مردم نبوده و فقط خواب انحصار قدرت را می‌بیند و عاشق سینه چاک «طرح»های خویش است.

در حالی‌که در هر گوشه کشور ولسوالی‌های بیشتری به دست طالبان و دیگر مخالفان مسلح حکومت می‌افتد، سردمداران قدرت با تکیه به تکیه‌گاه‌های مخملی سرنوشت مردم را به قمار گرفته و دمار از روزگار تیره و تار مردم کشیدند.

حال هم ولسوالی صیاد ولایت سرپل در آستانه سقوط است و خبرهای رسیده از میرزا ولنگ ولایت سرپل می‌رسانند که مردم آنجا در محاصره شدید بوده‌اند، ولی تا حال از سوی نیروهای امنیتی افغان کمک دریافت نکرده‌اند .

حالا بی‌توجهی و بی‌خیال بودن نیروهای امنیتی در قبال مسایلی امنیتی در ساحه مسئولیت‌هایی شان می‌گذرد، از یک‌سو نشان می‌دهد که حکومت در فکر اندیشه مبارزه ریشه‌ای و دوامدار با مخالفان نیست و در برابر آنچه سیاه‌نامه آن گروه در برابر شهروندان کشور در هر گوشه آن باشد، چشم‌پوشی می‌کند و از سوی دیگر، بی‌خیالی نیروهای امنیتی می‌رساند که این نیروها برعکس ادعای حکومت مرکزی و حلقه قدرت چقدر پوشالی و کاه روی آب بوده است؛ چه در کنار توان نظامی مورال سیاسی نیز  برای جنگیدن در میادین نبرد نیاز است که متاسفانه با توجه به رفتارها و حرف‌های پهلودار حکومت‌داران، اصلا اراده جنگ برای نظامیان کشور باقی نمانده است.

نتیجه آن که در حالی که در هر گوشه کشور به ویژه در سرپل فاجعه انسانی در راه است حکومت داران خواب شیرین انحصار دیده و در رویای فردای بی رقیب غوطه می زنند.

ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا