آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

بحران اقتصادی و بازار راکد؛

فروش کتاب در کابل ۸۰ درصد افت کرده است

اگر دوباره جنب و جوشی به وجود بیاید و دانشگاه‌ها و مکاتب به صورت خوب فعال باشند، احتمال بهتر شدن وجود دارد، ولی اکنون دست کم در کوتاه مدت تا بهار سال آینده تغییر محسوس نیست

سید مرتضی محمودی- خبرگزاری دید
شماری از فروشندگان و گردانندگان بازار کتاب در کابل م‌گویند که به دنبال بحران اقتصادی در کشور، فروش کتاب نیز تا ۸۰ درصد افت کرده است. صاحبان انتشارات‌ها می‌گویند که تاکنون ۶ انتشارات سقوط کرده و اگر وضعیت همینطور ادامه یابد، به زودی تمان آن‌ها بسته خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری دید، پس از این که دولت پیشین سقوط کرد و کشور دچار بحران نقدینگی شد، اوضاع بازار کتاب را نیز بی‌تاثیر نگذاشته و کتاب‌فروشی‌ها را دچار رکود کرده است.


برخی از کتابفروشان در کابل می‌گویند که گاهی روزها از صبح تا شام حتا یک افغانی هم فروش ندارند. این کتاب فروشان اما از حکومت می‌خواهند که در عرصه فرهنگی توجه داشته باشد.


عبدالله اسکندری یکی از کتاب فروشان ساحه پلسرخ کابل می‌گوید: فروش ما نسبت به گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
آقای سکندری افزود که تا حال از سقوط شش انتشارات خبر دارد و به دلیل نبود مشتری و رکود بازار کسی در بخش کتاب سرمایه گذاری نمی‌کند.
تاکنون انتشارات‌های «خانه دوست»، «بنیاد اندیشه»، «انتشارات کودکانه»، «نشر رنگ»، «انتشارات دانشگاه» و« انتشارات ادبیات» کاملاً سقوط کرده است.


فروشندگان کتاب در کابل دلیل رکود بازار کتاب را بسته تعطیلی دانشگاه، نبود نقدینگی در بازار و عدم امید برای آینده بهتر عنوان می‌کنند.
آنان راه حل این بحران و رکود را باز شدن دانشگاه‌

ها و مکاتب، فعالیت عادی بانک‌ها و گردش پول در بازار می‌دانند و از حکومت می‌خواهند که از کتاب و کتابفروشان حمایت کند.


در همین حال، علی یاور اعتمادی کتابدار کتابخانه عمومی «دارالقرآن کابل» می‌گوید: ۱۲سال شده در این کتابخانه کتابدار هستم، اکثراً مراجعین ما محصلین دانشگاه بودند. این کتابخانه ۱۰۰۰۰عضو داشت در زمان حکومت اشرف غنی ما در روز ۲۰۰ محصل مراجعه کننده داشتیم در این تحولات جدید از این که دانشگاه‌ها تعطیل است مراجعین ما کم شده است.


به گفته آقای اعتمادی، مراجعین به کتابخانه او از ۲۰۰ تن در روز به ۳۰ تن کاهش یافته است.
عبدالله ادیب یکی دیگر از کتابفروشان در پلسرخ کابل می‌گوید: وضعیت خرید و فروش کتاب در این ۳ ماه بعد از سقوط نظام قبلی خیلی خوب نیست، روزهایی می‌شود اصلاً فروش نداریم وبعضی روزها به اندازه پول نان خشک هم کتاب فروخته نمی‌توانیم


او می‌افزاید که ماهانه ۱۵۰۰۰ افغانی کرایه دکان می‌دهد و از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهد که به وضعیت آنان توجه کرده و حد اقل کرایه دکان‌ها را کاهش دهد.
آقای ادیب گفت: کرایه‌های دکان‌ها را تقلیل بدهند ونمایشگاه‌های کتاب برگزار کنند در داخل دانشگاه و مکاتب. امارات اسلامی روی اقتصاد مردم کار کند چون اکثر کتاب فروش‌ها وابسته به دانشگاه ومکاتب می‌باشد.


در همین حال، حسن علی فکور استاد دانشگاه در کابل می‌گوید که در رابطه به فرهنگ مطالعه در کشوری مثل افغانستان در گذشته هم بسیار پایین بوده است، حتا نسبت به کشورهای همسایه.


سرانه مطالعه در این کشور باری گزارش شده بو دکه حتا در روز یک دقیقه هم نیست.
به گفته آقای فکور، با تحولات جدید که نظام قبلی سقوط کرد و نظام جدید آمده، ما با یک بحران بسیار عظیم مواجه هستیم، هم برای دانشگاه‌ها و هم برای انتشارات‌ها و میزان خرید و مطالعه کتاب در یک سطح بسیار پایین قرار گرفته است.


این استاد دانشگاه پیش بینی می‌کند که در آینده احتمال بد تر شدن وضعیت کتابخوانی و مطالعه در کشور محسوس است.


آقای فکور دلیل آن را نبود انگیزه، نبود اقتصاد، کاهش تعداد دانشجویان و بسته شدن ده‌ها نهاد و سازمان فرهنگی می‌داند.


او آینده بازار کتاب و کتاب خوانی را وابسته به فعالیت دانشگاه‌ها و مکاتب می‌داند و می‌گویند که اگر دوباره جنب و جوشی به وجود بیاید و دانشگاه‌ها و مکاتب به صورت خوب فعال باشند، احتمال بهتر شدن وجود دارد، ولی اکنون دست کم در کوتاه مدت تا بهار سال آینده تغییر محسوس نیست.
گفتنی است که در حال حاضر نبود نقدینگی و کار تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و تمام اصناف از خرابی بازار شکایت دارند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا