آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

فعالان مدنی در بلخ: صلح می‌خواهیم اما نه به قیمت از دست دادن نظام

فعالان مدنی و رسانه‌ای در همایشی در مزارشریف می‌گویند که مردم افغانستان صلح پایدار می‌خواهند، اما نه به قیمت از دست دادن نظام و قانون اساسی کشور.


به گزارش خبرگزاری دید، در پیوند به مذاکرات صلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان، جامعه رسانه‌ای و جوانان همایشی را برگزار کردند و خواستار صلح پایدار شدند، اما تاکید کردند که صلح نباید به قیمت از دست دادن نظام و قانون اساسی تامین شود.
سید محمد یزدان فعال مدنی در بلخ می‌گوید: «ما صلح می‌خواهیم و هیچ کس مخالف صلح نیست؛ اما به قیمت تغییر و تعدیل قانو اساسی نمی‌خواهیم. ماده سه قانون اساسی افغانستان می‌گوید هیچ قانون نمی‌تواند مغایر با شریعت محمدی باشد. پس اگر مسلمان هستی توقع تعدیل قانون اساسی افغانستان را نداشته باش».
عبدالصمد احمدی منشی شورای ولایتی بلخ: ما فقط صلح پایدار می‌خواهیم، صلح با رفتن به دوحه و قطر تامین نمی‌شود، باید همه دست به دست هم داده و صلح را بیاوریم.
برخی از اشترا کنندگان این همایش نیز با تاکید بر تامین صلح پایدار در کشور، از گروه طالبان خواستند که به خواست جمعی مردم احترام گذاشته قانون اساسی کشور را بپذیرند.
این فعالان مدنی و رسانه‌ای نگرانی خود را از قربانی شدن حقوق مدنی، حقوق زنان و آزادی بیان در بدل هرنوع توافق صلح ابراز داشتند.
آنان با تاکید بر حمایت از روند صلح، اما گفتند که به هیچ عنوان حکومت مشارکتی یا موقت به سود مردم افغانستان نیست.
گفتنی است که در هفته‌های آتی قرار است کنفرانسی در پیوند به روند صلح افغانستان در ترکیه برگزار شود و گفته می‌شود که رییس جمهور غنی در آن طرح صلحی را ارائه می‌کند که بر مبنای آن طالبان باید آتش‌بس را بپذیرند و حکومت نیز انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا