آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

امرالله صالح:

قیمت همسویی با طالبان بسیار سنگین خواهد بود/ تمام کشورهای منطقه جز یک کشور با افغانستان رابطه مستحکم می‌خواهند

خبرگزاری دید: امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در پیوند به سفر اخیر رییس جمهور غنی به امریکا می‌گوید که یکی از اهداف اساسی سفر هیئت افغانستان به امریکا، گفت‌وگو در مورد موضوعات اقتصادی بود که کشورهای منطقه به جز یک کشور، همه خواستار تحکیم روابط و مناسبات در حرف و عمل با دولت افغانستان هستند.


معاون اول ریاست جمهوری امروز یکشنبه(۶سرطان) در فیسبوکش نوشته که در سفر اعضای هیئت دولت افغانستان به امریکا، چند هدف اساسی، مورد بحث قرار گرفت.
او نوشته که یکی از این موضوعات مورد بحث، توضیح نقش منطقه در افغانستان پسا خروج بود که گفتمان اقتصادمحور در ارتباط به افغانستان در منطقه شکل گرفته است.
صالح نوشته که کشورهای منطقه به جز یک کشور همه خواستار تحکیم روابط و مناسبات در حرف و عمل با جمهوری اسلامی افغانستان هستند. گسترش روابط تجارتی افغانستان با آسیای میانه و ایران ثابت ساخت که افغانستان سبد خیرات نیست، بلکه می‌تواند منبع درآمد برای همسایه‌ها باشد.
او افزوده که نظر ما در ارتباط به نقش جمهوری اسلامی پاکستان نیز وضاحت داشت. اسلام آباد به عنوان میزبان طالبان از روز زایش تا امروز می‌تواند نقش قابل لمس در صلح بازی کند و بدین سان به دوست قابل باور ملت افغانستان تبدیل گردد. گزینه دیگر که برای ابد در دور صفر و هیچ خواهد چرخید این است که آن‌ها به سیاست کنونی خویش ادامه دهند و ادامه سیاست کنونی، یعنی در حرف با جمهوریت در عمل با طالبان هم برای ما و هم برای خودشان چیزی به جز از دست و پا زدن در لجن زار بی‌اعتمادی نخواهد بود.
وی گفته که سیاست انکار و بازی با الفاظ قناعت‌بخش نیست.
صالح: گروه طالبان هیچ امکان ندارد بر افغانستان چیره گردد. قمیت همسویی با طالبان بسیار سنگین خواهد بود. وضعیت فرق کرده است. امروز نه تنها ما، بلکه وجدان های بیدار در پارلمان پاکستان سیاست کشتار در افغانستان را توسط گروه آله صفت طالبان محکوم می‌نمایند.
گفتنی است که هیئت افغانستان به رهبری رییس جمهور غنی در یک سفر دو روزه به ایالات متحده امریکا رفت و با مقامات آن کشور دیدار داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا