آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

لویه جرگه پایان یافت/ قطع نامه: ۴۰۰ زندانی طالب آزاد شوند

لویه جرگه مشورتی صلح با پس از روز کاری و با صدور قطع نامه ۲۵ ماده‌ای که در آن بر رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان رای داده شده، پایان یافت.

لویه جرگه مشورتی صلح با پس از روز کاری و با صدور قطع نامه ۲۵ ماده‌ای که در آن بر رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان رای داده شده، پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری دید، لویه‌جرگه مشورتی صلح در سومین روز کاری‌اش با تصویب قطع‌نامه‌ ۲۵ ماده‌ای، رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ گروه طالبان را تأیید کرد.
در ماده‌ی دوم این قطع‌نامه آمده است: «جرگه به مقصد رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خون‌ریزی و رعایت مصلحت و خیر عام، رهایی تعداد چهارصد نفر زندانیان مورد نظر طالبان تأیید می‌نماید».
لویه‌جرگه در ماده‌ پنجم این قطع‌نامه خواستار تأمین آتش‌بس فوری و دوامدار در کشور شده و از جامعه جهانی به‌خصوص ایالات متحده امریکا خواسته است که در این زمینه به تعهدات‌شان به مردم افغانستان عمل کنند.
در ماده‌ هفتم قطع‌نامه‌ لویه‌جرگه مشورتی صلح از گروه طالبان نیز خواسته شده است تا مکلفیت خود را در رهایی تمام اسیران نظامی و غیرنظامی دولت ادا کرده و آنان را هرچه زودتر رها کند.
ماده‌ نهم قطع‌نامه لویه‌جرگه از جامعه جهانی خواسته است که از مداخلات کشورهایی که در بی‌ثباتی افغانستان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم دخیل هستند، جلوگیری کنند.
حفظ و تقویت ارزش‌های اسلامی، مردم‌سالاری و دستاوردهای مردم افغانستان در دو دهه‌ گذشته از دیگر خواست‌های لویه‌جرگه است. جرگه همچنان خواسته است که در مذاکرات صلح اصل مردم‌سالاری و جمهوریت و حقوق اساسی شهروندان به‌ویژه اقلیت‌های قومی، دینی و مذهبی آسیب نبیند.
لویه‌جرگه مشورتی صلح به هدف مشوره‌دهی در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ طالبان در هفدهم اسد برگزار شد. نشست اختتامیه‌ این جرگه امروز با حضور رییس‌ جمهور اشرف غنی و شماری از چهره‌های سیاسی کشور برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا