آخرین اخبارجهانسیاست

لیبرال دمکراسی؛ فرانسه قوانین سخت‌تری علیه معترضان اعمال می‌کند

حکومت فرانسه اعلام کرده که قصد دارد در برابر گردهمایی‌های بدون جواز قوانین شدیدتری را اعمال کند. این اقدام دولت فرانسه در برابر معترضانی ابراز شده که هر شنبه گرد هم می‌آیند و معروف به « واسکت‌زرد» شده‌اند.

حکومت فرانسه اعلام کرده که قصد دارد در برابر گردهمایی‌های بدون جواز قوانین شدیدتری را اعمال کند. این اقدام دولت فرانسه در برابر معترضانی ابراز شده که هر شنبه گرد هم می‌آیند و معروف به « واسکت‌زرد» شده‌اند.
به نقل از یورونیوز، در واکنش به هشت هفته پیاپی تجمع معترضان موسوم به «واسکت‌زرد» دولت فرانسه قصد دارد با وضع مقرراتی شدیدتر با شورش‌های خیابانی و برخوردهای خشونت‌آمیز مقابله کند .
ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه، اعلام کرد که دولت او قصد دارد مقررات تازه‌ای به تصویب برساند که گردهمایی‌های بدون مجوز را منع کند و خلافکاران را به مجازات برساند.
نخست وزیر فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد دولت مصمم است قوانین تازه‌ای به تصویب برساند تا «کسانی که در تجمع‌های بدون مجوز در اعتراضات شرکت می‌کنند و با نقاب به گردهمایی‌ها می‌آیند» مجازات شوند.
او همچنین گفت دولت در نظر دارد افراد «دردسرساز» را شناسایی کند و از شرکت آن‌ها در تظاهرات جلوگیری کند، به همان نحو که طرفداران آشوب‌گر فوتبال از ورود به استادیوم‌های ورزشی منع می‌شوند.
نخست‌وزیر فرانسه در پیامی تلویزیونی گفت:«ما باید از حق تظاهرات در کشورمان دفاع کنیم و باید افراد قانون‌شکن را به مجازات برسانیم.»
او همچنین گفت که دولت قصد دارد شنبه آینده تا ۸۰ هزار مأمور پلیس را برای مقابله با تظاهرکنندگان بسیج کند.
اعتراضات بی‌پایان
تظاهرات «واسکت‌زردها» که از نیمه ماه نومبر در اعتراض به بالا رفتن مالیات سوخت شروع شد، در چند آخرهفته‌ گذشته پیوسته رادیکال‌تر و خشن‌تر شده است.
شنبه گذشته حدود ۵۰ هزار نفر در سراسر فرانسه به خیابان رفتند که در بعضی نقاط با نیروهای پلیس درگیر شدند.
با این که امانوئل مکرون رییس جمهور، در برابر خواست آن‌ها عقب‌نشینی کرد و طرح افزایش بهای سوخت را پس گرفت، اما مخالفان به کنش اعتراضی ادامه دادند. گفته می‌شود که در این میان محبوبیت مکرون به شدت فروکش کرده است.
در فرانسه شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات تا حدی کاهش یافته، اما «واسکت‌زردها» در کشورهای دیگر اروپایی، از جمله در ایتالیا و بلژیک و هالند، محبوبیت کسب کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا