آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اعلامیه احزاب سیاسی:

لیست موجوده رای دهندگان اعتبار ندارد/ باید زمینه نظارت کامل احزاب بر شمارش آرا فراهم شود

کمیته احزاب سیاسی با نشر اعلامیه‌ای بر نقش بارز احزاب در زمینه تصفیه آرای پاک از ناپاک بار دیگر تاکید کرده و گفته است که باید زمینه نظارت بر روند شمارش از سوی احزاب فراهم شود.


کمیته احزاب سیاسی با نشر اعلامیه‌ای بر نقش بارز احزاب در زمینه تصفیه آرای پاک از ناپاک بار دیگر تاکید کرده و گفته است که باید زمینه نظارت بر روند شمارش از سوی احزاب فراهم شود.
در این اعلامیه همچنان بر ثبت نام رای دهندگان بر اساس انگشت‌نگاری، تغییر نظام انتخاباتی و نقش بیشتر احزاب تاکید شده است.
متن کامل اعلامیه:
احزاب سیاسی با توجه به مسئولیت تاریخی خویش، از مدت‌ها به این‌سو، طرح‌های سازنده خویش را در مورد نظام انتخاباتی و شفافیت انتخابات با حکومت و کمیسیون‌های مربوطه در میان گذاشته و از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع مردم افغانستان نیز رسانده‌اند. به‌کارگیری بایومتریک و نظارت مؤثر، از تمام مراحل پروسه انتخابات ازجمله تدابیر سنجیده‌ احزاب بود که مردم را بعد از بی‌باوری‌های زیاد به‌پای صندوق رأی کشاند. انتظار می‌رفت؛ کمیسیون بتواند آن‌گونه که تعهد کرده بود، سیستم بایومتریک را تطبیق و اعتماد مردم را بازگرداند؛ اما با تأسف، این انتظار برآورده نشد و مشکلات و نارسایی‌های زیادی عمدی و غیرعمدی در روزهای انتخابات مشاهده گردید. بنابراین، احزاب سیاسی به سلسله اعلامیه‌های قبلی و ضمن تأکید به آن مواضع، موارد ذیل را اعلام می‌دارد:
۱- حضور آگاهانه مردم در پای صندوق‌های رأی به‌رغم تهدیدهای امنیتی و بی‌باوری‌های گذشته نسبت به انتخابات، مایه امیدواری و قابل‌ستایش است. احزاب سیاسی ضمن تقدیر از فداکاری‌های مردم، حمایت از آرای واقعی مردم را وجیبه انسانی و سیاسی خویش دانسته و از هیچ تلاشی در این رابطه فروگذار نمی‌کنند.
۲- به ‌منظور حفاظت از آرای پاک مردم و جلوگیری از تقلب سازمان‌یافته، بر تصفیه آرای پاک از آرای تقلبی، از طریق سرور مرکزی با اصل شمردن معیار بایومتریک و تطبیق سایر معیارهایی که در ضمیمه طرزالعمل رأی‌دهی و شمارش آرا تسجیل گردیده است، تأکید نموده و اگر بر خلاف طرز العمل استفاده از بایومتریک، عمل شود در آن صورت احزاب سیاسی با مراجعه به مردم از ابزار های لازم استفاده خواهند کرد.
از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهیم که در این رابطه مسئولیت قانونی خویش را به انجام برسانند.
۳- فراهم‌سازی زمینه نظارت مؤثر احزاب از روند توحید و شمارش آرا از آغاز تا انجام پروسه، می‌تواند به مشروعیت انتخابات کمک کند. بنابراین هیچ عملیه‌ای در فقدان نظارت مؤثر ناظرین احزاب سیاسی در روند توحید، شمارش، بررسی شکایات، قرنطین صندوق‌ها، بازشماری آرای صندوق‌ها و ابطال آرای حساب‌شده، از جانب کمیسیون‌های انتخاباتی، مورد قبول احزاب سیاسی نخواهد بود تاکید می‌کنیم در مراکزی که بایومتریک رای دهنده‌گان عملی نشده باشد، نتیجه انتخابات در مراکز مذکور برا ی احزاب قابل قبول نیست وکمسیون انتخابات می‌تواند در مناطق مذکور، انتخابات مجدد بر گذار کند.
۴- احزاب سیاسی یک‌بار دیگر، به تغییر نظام انتخاباتی موجود تأکید می‌کنند و از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند تا زمینه تطبیق نظام «ام دی آر» را در انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی فراهم سازد.
۵- لیست موجوده رأی‌دهندگان به هیچ صورت اعتبار ندارد. بنابراین، احزاب سیاسی به ثبت‌نام مجدد رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری به اساس بایومتریک ده انگشت تأکید می‌کنند.
۶- باتوجه به اینکه تاریخ انتخابات ریاست جمهوری نزدیک شده است، کمیسیون مستقل انتخابات باید تقویم انتخابات ریاست جمهوری را هرچه زودتر نشر و زمینه انتخابات شفاف و عادلانه را آنگونه قبلاً اعلام کرده بود، در تاریخ معینه آن فراهم سازد.
و من الله توفیق
کمیته سیاسی احزاب
۱۰ عقرب ۱۳۹۷

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا