آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

عبدالله در سالیاد مارشال فهیم:

مارشال فقید فداکار بود و علیه همسنگرانش توطئه نمیکرد/ باید از خود اهلیت نشان داد و همه مردم را در یک محور جمع کرد

داکتر عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی که در مراسم سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم سخن می‌زد، گفت که مارشال افغانستان فداکار بود و درزمان سختی‌ها علیه دوستانش توطئه نمی‌کرد. او همچنان کنایتاً گفت که باید اهلیت نشان داد و همه مردم را در محور خویش جمع کرد.

داکتر عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی که در مراسم سالیاد مارشال محمد قسیم فهیم سخن می‌زد، گفت که مارشال افغانستان فداکار بود و درزمان سختی‌ها علیه دوستانش توطئه نمی‌کرد. او همچنان کنایتاً گفت که باید اهلیت نشان داد و همه مردم را در محور خویش جمع کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز دوشنبه(۱۸حوت) گفت که نمی‌خواهد از نامه وزیر خارجه امریکا دفاع و یا توجیه کند، اما در این نامه واقعیت‌هایی درباره اجماع ملی و استعجالیت روند صلح ذکر شده است. به گفته او، روند صلح برای مردم افغانستان که همه روزه قربانی می‌دهند، یک اولویت فوری است.
عبدالله وضعیت جاری افغانستان را به لحاظ نظامی «پیچیده‌ترین» حالت ممکن توصیف کرد و گفت که کشور به لحاظ سیاسی نیز در یک بحران قرار دارد.
به گفته او، چند واقعیت در مورد روند صلح افغانستان در این نامه ذکر شده است. عبدالله عبدالله افزود که افغانستان یک کشور مستقل است و باید از جایگاه یک ملت عظیم نمایندگی درست صورت بگیرد، اما استعجالیتی که در این نامه در رابطه به صلح اشاره شده است، طبق خواست مردم افغانستان است. او شرح داد که تأمین صلح با عزت و پایدار مسئله فوری برای مردم افغانستان است.
رییس شورای عالی مصالحه ملی هم‌چنان گفت که در این نامه به اجماع داخلی و تلاش‌ها برای موفقیت صلح اشاره شده و هم‌چنان در اصولی که در آن مطرح شده است، جای بحث نیست. به گفته او، تصمیم با رهبران و بزرگان افغانستان است که فیصله کنند، صلح می‌کنند و یا خیر.
او تأکید کرد که مردم افغانستان در روزهای دشوار به سر می‌برند و هیچ کس مصئونیت ندارد و باید از خود اهلیت نشان داد و همه مردم افغانستان را دور یک محور جمع کرد.
عبدالله عبدالله هم‌چنان به این موضوع که انتخابات زودهنگام برگزار شود، اشاره کرد و گفت که باید واقعیت‌های افغانستان در این مورد سنجیده شود و با شک و تردید پرسید که آیا می‌توانیم انتخابات را در سه ماه آینده برگزار کنیم؟ عبدالله عبدالله هم‌چنان براصل «هر فرد، یک رای» تأکید کرد و گفت این خواست همه مردم و بزرگان سیاسی است.
به باور عبدالله، هیچ کسی در افغانستان مخالف صلح نیست، اما باید همه قبول کنند که در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارند که به خاطر شرایط داخلی و خارجی به وجود آمده است. او تأکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند چیزی را بر مردم افغانستان تحمیل کند، اما اگر نفاق، تبعیض و تفرقه ادامه پیدا کند، هر چیزی خواسته و یا ناخواسته بر مردم تحمیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا