آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

وزیر خارجه ایران:

ما به دنبال امضای سندی جامع هستیم که منافع دو کشور در آن تامین شود

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با معین سیاسی وزیر امور خارجه افغانستان با اعلام حمایت از روند مذاکرات صلح به رهبری کابل، تاکید کرد که ایران خواهان امضای سند جامعی است که منافع دو ملت را به بهترین وجه تامین کند.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور در خبرنامه‌ای گفته است که میرویس ناب معین سیاسی این وزارت با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار ظریف ضمن ابراز سپاس از پیشرفت در مذاکرات سند جامع همکاری راهبردی، تاکید کرد که ایران خواهان امضای سند جامعی بوده که منافع دو ملت را به بهترین وجه تامین کرده و باعث ارتقای سطح روابط دو کشور گردد.

وی در ادامه گفت که ایران از روند مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در چارچوب قانون اساسی کنونی تاکید می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران افزوده که تنها راه تامین صلح و ثبات در افغانستان از دید این کشور دخیل شدن سایر گروه‌ها در داخل سیستم دولت افغانستان است و تهران در این خصوص با کشورهای همسایه و منطقه نیز با شفافیت گفت‌وگو کرده است.
ظریف همچنین در این دیدار، تصریح کرد که کشورش از اراده نیک و نیت مقامات دولت افغانستان در خصوص توسعه و گسترش روابط با ایران آگاه بوده و بابت آن سپاسگزار می‌باشد.
وی ادامه داده که ایران آمادگی کامل برای افتتاح خط آهن خواف – هرات دارد و در صورتی که کرونا مشکل ایجاد نکند این افتتاح حضوری خواهد بود.
همچنین در این دیدار، میرویس ناب ضمن ابراز قدردانی از مهمان‌نوازی گرم و فضای صمیمانه مذاکرات، و از غم شریکی دولت و مردم ایران به خاطر حوادث تروریستی اخیر در کابل، گفت که کشورش از کمک‌های همه‌جانبه ایران به دولت و مردم افغانستان سپاسگزار است.
ناب افزود که کابل از موضع اصولی ایران در حمایت از روند صلح و مذاکرات به رهبری دولت افغانستان قدردانی می‌کند و نیت، اراده و تعهد برای نهایی‌سازی سند جامع دارد.
وی در مورد وضعیت امنیتی،‌ سیاسی و تحولات جاری در افغانستان و منطقه نیز گفت که طالبان تلاش زیاد کرده تا وضعیت جنگی را به طرف بحران ببرد؛ اما با تلاش نیروهای مسلح افغانستان موفق نشد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت کنفرانس جنوا برای افغانستان گفت که خواهان حضور فعال ایران در این کنفرانس می‌باشد که از سوی ظریف وعده حضور در سطح عالی داده شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا