آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

گفت‌وگوی اشرف غنی و جان ساپکو در خصوص کارکرد حکومت در برابر فساد اداری

محمد اشرف غنی و جان ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان(سیگار) دیدار و روی موضوع کارکرد حکومت در مبارزه با فساد اداری صحبت کردند.

محمد اشرف غنی و جان ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان(سیگار) دیدار و روی موضوع کارکرد حکومت در مبارزه با فساد اداری صحبت کردند.
به نقل از ارگ، در این دیدار هر دوجانب در مورد پیشرفت‌ها، دستاوردها و نتایج کارکردهای حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری، بحث و تبادل نظر نمودند.
ابتدا مسئولین نهادهای مختلف حکومت افغانستان در خصوص مسایل مالی، جمع‌آوری و ازدیاد عواید، تخصیص بودجه، جلوگیری از ضایع‌شدن منابع مالی، تنظیم سیستم‌های گمرکی و کاهش مصارف غیرضروری ادارات افغانستان، معلومات دادند.
اشرف غنی گفت که بالابردن فیصدی مصرف بودجه‌ انکشافی افغانستان یک پیشرفت خوب حکومت است، زیرا در گذشته زیر سقف ۵۰ درصد بودجه به مصرف می‌رسید، اما اکنون این رقم به ۹۷ درصد بلند رفته است و این بیانگر ارتقای ظرفیت ادارات افغانستان می‌باشد.
آقای غنی گفت که در بخش خدمات ملکی به ویژه چگونگی استخدام کارمندان خدمات ملکی، اصلاحات جدی به میان آمده است. وی افزود که در تعیینات در ادارات خدمات ملکی از مداخلۀ سیاسیون جلوگیری صورت گرفته و در یک و نیم سال گذشته، ۵۰ هزار تن در ادارات مختلف خدمات ملکی و ۲۰ هزار معلم در مطابقت به معیارهای تعیین شده، از سوی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به گونه شفاف استخدام شده‌اند.
اشرف غنی با اشاره به جوان سازی ادارات افغانستان، گفت که با استخدام نسل جوان در ادارات، انرژی جدید وارد این نهادها شده است و ضمن اینکه نفوذ سیاسی در استخدام‌ها کاهش یافته، ادارات افغانستان به ادارات مسئول و خدمتگذار مبدل شده‌اند.
وی با بیان این که در بخش تدارکات ملی بیشتر از ۲۰۰ جلسه برگزار و در حدود ۹۰۰ میلیون دالر صرفه جویی شده، گفت که در سکتور امنیتی و دفاعی که بخش عمدۀ آن را ایالات متحدۀ امریکا تمویل می‌کند، در عرصه‌های کاری، ساختاری و تدارکاتی اصلاحات چشمگیر به میان آمده است.
اشرف غنی در مورد اصلاحات در دستگاه عدلی و قضایی کشور، گفت که به منظور قانونمند شدن امور ادارات دولتی، در پنج سال گذشته بیشتر از ۴۰۰ قانون به تصویب رسیده و ده‌ها تن از مامورین عالی رتبۀ حکومتی به خاطر دست داشتن در فساد، محاکمه شده‌اند.
آقای غنی همچنان گفت که قوانین معادن تنظیم شده، در عرصه پاسپورت و خدمات پُستی، میزان شفافیت بلند رفته و در قوانین شهرداری‌ها تغییرات آمده است.
در همین حال، بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان، گفت که انکشافات خوب در عرصه مبارزه با فساد در افغانستان به میان آمده است.
با این همه، سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا برای افغانستان همواره از فساد اداری و هدر رفتن کمک‌های امریکا به افغانستان شاکی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا