آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

متن کامل سخنرانی محمد حنیف اتمر در مسکو

ما روی این مسئله نیز توافق داریم که از حقوق مردم خویش، حقوق خواهران خویش و از حقوق تمام اقوام کشور دفاع کنیم، ما روی این هم توافق داریم که باید نظام مردم‌سالار داشته باشیم، تا ملت با رأی و اراده‌ خویش سرنوشت خویش را رقم بزند

رییس جمهور پیشین افغانستان جناب کرزی صاحب، بزرگان محترم، جناب ستانکزی صاحب، دوستان محترم و اشتراک کنندگان محترم نشست.

اسلام‌علیکم و رحمت‌الله و برکاته!

در داخل افغانستان، به سطح منطقه و جهان برای مذاکرات بین‌الافغانی امیدواری‌های جدیدی به میان آمده است. به میان آوردن چنین امیدواری‌ها یک مسئولیت است و به نتیجه رساندن چنین امیدواری‌ها مسئولیت دیگر است. اجازه بدهید که از تهِ دل از تک-تک تان سپاسگزاری نمایم، چون این شماها هستید که در قلوب هم‌وطنان عزیز ما امیدها را زنده نگه‌ داشته‌اید.

مردم ما می‌خواهند که از این نشست مهم نتیجه بدست آورند، این نتیجه یک توافق است و این توافق مذاکرات بین‌‌الافغانی می‌باشد.

بزرگان محترم!

روی این موضوع همه‌ ما اتفاق نظر داریم که ملت ما با فاجعه‌ بس بزرگی روبرو است. این فاجعه تقریباً تا حد نسل‌کشی رسیده است. در صورتی که جلو این فاجعه گرفته نشود، ترس این می‌رود که خدای ناخواسته کشور با نسل‌کشی روبرو شود. حال این مسئولیت مشترک همه‌ ما است که جلو این فاجعه را بگیریم.

روی این، همه‌ ما توافق داریم که جنگ جاری بالای ما تحمیل شده است، اما روی این هم توافق داریم، در صورتی که ما با هم کنار بیایم و صلح کنیم، می‌توانیم هم خود و هم ملت مان را از این جنگ تحمیلی رهایی بخشیم.

امروز یک وضعیت بی‌پیشینه به میان آمده است، قبلاً برای صلح چنین اجماع بی‌پیشینه وجود نداشت، چنانچه امروز وجود دارد، هم در داخل کشور و هم به سطح منطقه. در سطح منطقه ما از مذاکرات ایالات متحده امریکا با تحریک اسلامی طالبان حمایت می‌کنیم، اما در کنار آن خواهان مذاکرات بین‌الافغانی نیز هستیم.

نشست امروزی در مسکو ابتکار افغان‌های محترم مقیم مسکو است و از ایشان بسیار بسیار سپاسگزار هستیم، از کشور میزبان نیز سپاسگزاری می‌کنیم که از این ابتکار حمایت نموده‌اند، ولی در عین حال با کمال احترام از ایشان می‌خواهیم که از مذاکرات بین‌الافغانی به گونه صادقانه حمایت کنند، موانع را از سر راه بردارند و راه را هموار سازند.

در بُعد داخلی نیز اجماع کامل داریم، من و دوستانم یقین داریم هر عاملی که سبب جنگ شده است، امروز این فرصت به دست آمده است تا از راه گفت‌وگو حل شود، به فضل خداوند؛ ما می‌توانیم این عوامل را از طریق مذاکرات مطلوب حل کنیم.

همه‌ ما اتفاق نظر داریم که عساکر خارجی از افغانستان بیرون می‌شوند، ولی روی این مسئله نیز توافق داریم که نباید هیچ جنگجوی خارجی در افغانستان وجود داشته باشد.

همه‌ ما روی مورد اتفاق داریم که نظام اسلامی خویش را حفظ نماییم، در مواردی که اصلاحات لازم است و یا به اصلاحات نیاز دیده می‌شود، بر اساس مشاوره صادقانه اصلاحات مورد نظر را اعمال نماییم.

ما روی این مسئله نیز توافق داریم که از حقوق مردم خویش، حقوق خواهران خویش و از حقوق تمام اقوام کشور دفاع کنیم، ما روی این هم توافق داریم که باید نظام مردم‌سالار داشته باشیم، تا ملت با رأی و اراده‌ خویش سرنوشت خویش را رقم بزند.

حفظ این همه برای ما حتمی است و من می‌بینم که روی آن اجماع ملی صورت گرفته است. در چنین وضعیتی به خاطر رسیدن به این هدف، باور ما این است که بین ما و شما مذاکرات بین‌الافغانی راه حل اساسی است، اما به گونه‌ای که همه‌ افغان‎ها در آن شامل باشند.

از همین رو از حکومت می‌خواهم از روند مذاکرات بین‌الافغانی فعلی حمایت کند، از مخالفت دست بردارد و در آن اشتراک کند.

همه‌ ما باید راهی را جستجو و بسنجیم که چگونه می‌توانیم اشتراک همه‌ افغان‌ها را در آن ممکن سازیم.

فیصله اخیر و نهایی مجلس این خواهد بود، تا ملت را مخاطب قرار دهد که ما به این نتیجه رسیدیم که این روند را ادامه دهیم و نشست‌های مشابه دیگر نیز خواهیم داشت.

جهان را فرا می‌خوانیم که از این پروسه حمایت کند و من اطمینان کامل دارم که مردم ما و جهان از این پروسه حمایت خواهند کرد.

از خداوند متعال استدعا دارم که کامیابی نصیب همه‌ تان شود،

همه چشم به راه فیصله این نشست هستند.

بسیار سپاسگزارم

و من‌الله توفیق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا