آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

متهم شدن سربازان استرالیایی به کشتار ۳۹ شهروند بی‌گناه افغان

استرالیا در گزارشی می‌گوید که ۲۵ سرباز فعلی و سابق این کشور متهم به کشتار ۳۹ شهروند بی‌دفاع افغان هستند و به دادستانی معرفی خواهند شد.
به نقل از رویترز، استرالیا پس از تحقیق و بررسی اتهامات ارتکاب جنایت‌های جنگی از سوی سربازان آن کشور در افغانستان در گزارشی گفته است که ۲۵ سرباز ویژه استرالیایی ۳۹ شهروند افغان را در ۲۳ رویداد جداگانه به قتل رسانده‌اند.

انگوس کمپبل جنرال استرالیایی گفته است: «این یافته‌ها مدعی نقض جدی‌ترین رفتارهای نظامی و ارزش‌های حرفه‌ای است. کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و زندانیان هرگز قابل قبول نیست».
گزارش می‌گوید اکثریت آن‌هایی که کشته شده‌اند، زندانیان، دهقانان و افراد محلی افغانستان هستند که دستگیر شده بودند.
جنرال کمپبل افزوده است که ۱۹ سرباز فعلی و سابق ارتش این کشور برای پیگرد قانونی و وجود شواهد کافی به بازرس ویژه معرفی می‌شوند.
در همین حال، وزارت امور خارجه‌ کشور در بیانیه‌ای گزارش بازرس ویژه نیروهای دفاعی استرالیا در مورد تخطی‌های جنگی برخی از نیروهای آن کشور را که امروز از سوی رییس دفاعی آن کشور به نشر رسید یک اقدام لازم در جهت تامین شفافیت و‌ کسب اطمینان از طی مراحل قانونی، تامین عدالت و رسیدگی به قضایای متذکره دانست.
نخست وزیر استرالیا نیز طی تماس با رییس جمهور غنی به نمایندگی از مردم و دولت استرالیا به ‌خاطر وقوع این تخطی‌ها از مردم و دولت افغانستان معذرت خواهی نموده، از تطبیق سفارشات هیئت تحقیق، تأمین عدالت و رسیدگی به فامیل‌های قربانیان، به رهبری دولت افغانستان اطمینان داده است.
بیانیه وزارت خارجه می‌گوید: «در حالی‌که دولت و مردم افغانستان از حمایت و همکاری‌های همه‌جانبه و دوامدار دولت استرالیا در ۱۹ سال گذشته سپاسگزار هستند، دولت ج.ا.ا. هم‌صدا با دولت استرالیا این تخطی‌ها را تقبیح و آن ‌را نابخشودنی دانسته، نشر گزارش فوق و تعیین هیائت څارنوالی آن کشور را به منظور رسیدگی به این قضیه گام مهم در جهت تحقق عدالت تلقی می‌نماید».
گفتنی است که استرالیا در حال حاضر ۱ هزار ۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا