آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

مجددی: برخی‌ها به مردم سلاح توزیع می‌کنند/ ارغندیوال: اگر طالبان صلح نکنند مثل داعشیان نابود می‌شوند

شماری از چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب می‌گویند که برخی از سیاسیون با استفاده از امکانات استخبارات منطقه‌ در بین مردم سلاح توزیع می‌کنند که این روند به سود کشور نخواهد بود.

رسول شهزاد _ خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، همایشی تحت عنوان « ارده مردم؛ گفت‌وگوهای صلح یا میدان‌های جنگ» از سوی برخی چهره‌های سیاسی روز شنبه(۱۵جوزا) در کابل برگزار شد.
عبدالهادی ارغندیوال رییس حزب اسلامی گفت، بیش از چهل سال است که جنگ خانمان‌سوز دامن گیر مردم افغانستان است و زمان آن فرا رسیده که به این جنگ تحمیلی خاتمه بدهیم.

عبدالهادی ارغندیوال رییس حزب اسلامی


رییس حزب اسلامی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت، کشورهایی که افغانستان را ترک می‌کنند هرگز نمی‌خواهند افغانستان آباد شود و به صلح برسد. این کشورها در تبانی با کشورهای دیگر در پی تضعیف افغانستان در سطح منطقه هستند و مبارزه علیه افغانستان نقطه وصل تمام این کشورها است.
آقای ارغندیوال خطاب به طالبان گفت: طالبان هرقدر که مردم را بکشد، هرقدر که بر جنگ اصرار کند و جنگ را ادامه بدهد به سرنوشت داعش گرفتار خواهد شد و اگر این گروه از فرصت پیش آمده استفاده نکند، نابود خواهد شد.
در همین حال، ذبیح‌الله مجددی رییس حزب جبهه ملی نجات گفت که مردم افغانستان از جنگ خسته شدند و دیگر هیچ کسی تحمل جنگ را ندارد همه مردم یک صدا صدای صلح خواهی را بلند کردند و طرف‌های درگیر در جنگ باید به ندای مردم لبیک بگویند.

ذبیح‌الله مجددی رییس حزب جبهه ملی نجات


آقای مجددی با تاکید بر شکل‌گیری اجماع ملی برای رسیدن به صلح گفت: تا زمانی که رهبران احزاب، سیاسیون و تمام اقشار مردم افغانستان برای صلح یکجا نشوند، هرگز به صلح نمی‌رسیم.
وی از رهبران سیاسی خواست که منافع شخصی شان را کنار گذاشته و بر منافع ملی و دفاع از نیروهای امنیتی و دفاعی در کنار دولت ایستادگی کنند. او همچنان گفت که جنگ امروز هیچ گونه مشروعیت ندارد و طالبان باید این را بدانند که با خروج خارجی‌ها از کشور دیگر هیچ بهانه‌ای به جنگ و کشتار باقی نمی‌ماند.
او شماری از رهبران و سیاسیون را به توزیع سلاح در میان مردم متهم کرد و گفت: استخبارات کشورهای منطقه با استفاده از پراکندگی پیش آمده در کشور به برخی‌ها امکانات می‌دهد و آن‌ها از این امکانات برای توزیع سلاح در بین مردم استفاده می‌کنند که عواقب این کار به نفع افغانستان نخواهد بود.
آقای مجددی با اشاره به روند کند مذاکرات صلح میان دولت و طالبان گفت که این مذاکرات باید سرعت یابد و نتیجه آن با مردم افغانستان شریک ساخته شود و اگر دولت و طالبان نمی‌توانند صلح کنند باید یک گروه دیگر برای میانجگیری ایجاد شود تا بین حکومت و طالبان صلح کند و شکل گیری این گروه سوم می‌‍تواند آینده صلح را تضمین کند.
مژگان مصطفوی معین پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ به نمایندگی از زنان در این نشست صحبت کرد و گفت: تاکنون در تمام جنگ‌های کشور زنان بیشترین قربانی را متحمل شدند. هر وقت که یک نیروی امنیتی کشته می‌شود زنان شان بیوه می‌شود این تاوان جنگی است که زنان می‌پردازد.

مژگان مصطفوی معین پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ


خانم مصطفوی همچنان گفت که زنان یک بار قربانی جنگ شدند و نباید یک بار دیگر قربانی صلح شوند. صلحی که در آن برای زنان هیچ حق و حقوقی در نظر گرفته نشود هیچ ارزشی برای زنان قایل نباشد صلح نیست و نباید اجازه بدهیم که یک بار دیگر زنان قربانی صلح شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا