آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

محب سیاست، محبوب مردم

صحبت‌ها‌یش با استقبال گسترده مردم مواجه شده و مردم امیدوارند این صحبت‌ها در صحنه عمل نیز اجرا شود. این صحبت‌ها تبدیل به پالیسی ملی و احیای غرور ملی خواهد شد

با این که مدتی است رابطه ارگ و مردم خیلی خوب نیست: شرایط امنیتی، اقتصادی، فشار جهانی کرونا و بُن‌بست مذاکرات صلح نخبگان را به فرار از مملکت و مردم را در بی‌تفاوتی قرار داده است. با این حال، در این چند وقت داکتر حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور به دل مردم راه باز کرده است. مردمی که در طی سال‌ها با غرور و عزت خود زنده بوده است. مردمی که همواره حاضر به قبول فقر و مشکلات در مقابل حفظ غرور خود بوده است. در سال‌های اخیر همواره افغانستان از جانب پاکستان مورد آزار و تورید جنگ‌های داخلی و تحمیلی بوده است. امریکا نیز به عنوان شریک استراتژیک افغانستان نتوانسته همراه دردها و مرهم رنج‌های مردم باشد، به این خاطر مردم از مسئولان حکومت توقع داشتند که مصلحت و پرده پوشی و سیاست تضرع در مقابل پاکستان را کنار بگذارند؛ سیاستمدارانی که پیش از این هم با مردم بودند، به خاطر موضع قدرتمند شان در مقابل این همسایه شرور بوده است.
داکتر محب پس از آن صحبت جنجالی که در قلب امریکا علیه سیاست‌های واشنگتن و سفیر قبلی افغان‌تبارش انجام داد وعلی‌رغم ناراحتی امریکا به دل مردم بسیار نشست، در این چند وقت با صراحت و شهامت در مقابل دورویی و سیاست ناشایسته پاکستان صحبت کرده است. این صحبت‌ها که با واکنش تند پاکستان مواجه شد، مردم را بسیار خوشحال و شگفت‌زده کرده است. مردم هم این توقع را همیشه از سیاستمداران خود داشتند تا در مقابل زورگویی پاکستان عذر و زاری نکنند، بلکه با شدت و قدرت از موضع افغانستان، استقلال و تمامیت ارضی کشور و قدرت مردم افغانستان صحبت کنند. پاکستان که همواره در طول تاریخ بخشی از افغانستان و حاشیه افغانستان محسوب می‌شده و تمام تاریخ آن و افتخاراتش به افغانستان برمی‌گردد، از زمان ایجاد به عنوان یک کشور بدون تاریخ و سابقه سعی داشته تا از فرهنگ، تاریخ و هنر افغانستان تغذیه کند. نام مهمترین راکت‌های اتومی آن کشور حتی به نام پادشاهان افغانستان مسمی شده، آثار تاریخی و باستانی افغانستان را به طریق‌های مختلف دزدیده و به نام خود کرده است. علاوه بر این‌ها آتش خانمان‌سوز جنگ‌های داخلی در اتاق‌های فکر امنیتی اسلام‌آباد طراحی می‌شده است. این دستگاه امنیتی پاکستان بود که حزب‌های جهادی مختلف را بر علیه همدیگر تحریک و طالبان را برای نابودی افغانستان ایجاد کرده بود. همچنین استفاده از دستگاه‌های تبلیغاتی امنیتی، تنور تفرقه‌های قومی و مذهبی حتا منطقه‌ای را در افغانستان گرم می‌کردند. مسئولان آن کشور با بی‌شرمی درباره اقوام افغانستان صحبت می‌کردند که مثلاً پنجشیری‌ها چنین و چنان می‌باشند و این قوم و آن قوم باید حکومت کنند. سفارتخانه‌های چه کشوری باید فعال باشد یا نباشد، حتی از فرستادن جاسوس در داخل اداره‌های افغانستان ابا نورزیده‌اند.
بلاهایی که پاکستان در طی سال‌ها بر سر افغانستان آورده مشهور همه دنیا است. در گفت‌وگوهای صلح هم آن‌ها خود را قیم طالبان و حتی دولت جمهوری حساب می‌کردند، بارها گفتند که حکومت افغانستان باید چنین باشد و این کارها را بکند، راکت پرانی‌های آن‌ها به داخل خاک افغانستان نیز ضربه دیگری به غرور ملی ما بود، همانطور که سیم خاردار کشیدن بین اقوام دو طرف مرز و دخالت آن‌ها در خرابکاری برای ایجاد زیرساخت‌های افغانستان غرور همه مردم را جریحه دار کرده بود.
مردم افغانستان توقع داشتند تا در مقابل این همه خرابکاری و زورگویی مسئولان دولت افغانستان بدون واهمه واکنش داشته باشند. صحبت‌های داکتر محب برای همین با استقبال مردم مواجه شده است به عنوان یک نخبه علم مدرن کمپیوتر با دکترا از بهترین دانشگاه اروپا به کشورش بازگشته و با فروتنی در میان مردم گشت و گذار می‌کرد و هیچ وقت فقط بین خود و مردم فاصله نگذاشته بود، پس از دستیاری رییس جمهور و سفارت افغانستان در واشنگتن در راس قوای امنیتی قرار گرفت و با استفاده از تجربه نخبگان دیگر سعی کرد سیستم جدیدی طراحی کند، به مزار قهرمان ملی قهرمانان گروه‌های مختلف مردم از پنجشیر تا پکتیا رفت و به صورت نمادین گل نهاد تا نماد یکپارچگی افغانستان برای همه مردم افغانستان باشد. او خوب می‌دانست که کشور بیش از هر چیز به اتحاد نیاز دارد، به یکپارچگی درصفوف امنیتی و اتحاد در داخل جامعه، تا سربازان ما با روحیه و همبستگی در مقابل دشمن بایستند. حال صحبت‌ها‌یش با استقبال گسترده مردم مواجه شده و مردم امیدوارند این صحبت‌ها در صحنه عمل نیز اجرا شود. این صحبت‌ها تبدیل به پالیسی ملی و احیای غرور ملی خواهد شد و اگر چنین شود، پاکستان با همه دستگاه‌های مخربش و کبکبه و دبدبه‌اش مجبور به پذیرفتن واقعیت و احترام به حاکمیت افغانستان خواهد شد.

نویسنده

جعفر بیک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا