آخرین اخبارافغانستانسیاست

محمودی: حزب اسلامی دارای پایگاه مردمی در هرات نیست!

سیدعلی‌رضا محمودی، رییس مجمع ملی مردم افغانستان در صحبت با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در هرات دارای جایگاه مردمی نیست.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آقای محمودی گفت: سفر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به هرات، ممکن است ناامنی‌ها و فتنه‌های مذهبی و قومی در این ولایت را بیشتر کند.
آقای محمودی همچنان افزود: حزب اسلامی در جنوب‌غرب افغانستان نفوذی ندارد.
وی می‌گوید که پس از این سفر، تنش‌های مذهبی در هرات افزایش خواهد یافت.
رییس مجمع ملی مردم افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: سفر حکمتیار به هرات ممکن است بر تنش‌های قومی و مذهبی در این ولایت بیفزاید.
محمودی، سفر گلبدین حکمتیار به هرات را «سفری سیاسی» خواند و اظهار داشت: حکمتیار از ابتدا بنا داشت برای مانور دادن سیاسی به برخی مناطق، از جمله پنجشیر و شمال کشور سفر نماید، اما مخالفت‌های مردمی و فاصله گرفتن برخی چهره‌های نزدیک به وی سبب شد این سفرها لغو گردد.
وی در بیان انگیزه‌های سفر رهبر حزب اسلامی به ولایت هرات، گفت: حزب اسلامی دارای پایگاه مردمی در هرات نیست و حکمتیار نفوذی در این منطقه ندارد و والی هرات هم چون تعلق خاطری به احزاب مخالف حزب اسلامی ندارد، از این لحاظ زمینه برای سفر وی مساعد بود.
آقای محمودی عنوان کرد: سفر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به هرات ممکن است ناامنی‌ها و فتنه‌های مذهبی و قومی در این ولایت را بیشتر کند.
رییس مجمع ملی مردم افغانستان افزود: آنچه در تاریخ زندگی حکمتیار وجود دارد این است که هرجا سفر می‌کند و با هر حکومتی که وارد تعامل می‌شود، مشکلاتی به وجود می‌آید؛ حزب اسلامی وعده داده بود که بعد از پیوستن به روند صلح، ناامنی‌ها در کابل فروکش می‌کند، اما نه تنها کابل، بلکه در مناطقی که حوزه نفوذ حزب اسلامی شمرده می‌شود، ناامنی‌ها افزایش یافت.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ فرمانده‌ای از حزب اسلامی به صلح نپیوسته و سلاح‌های‌شان را به دولت تحویل نداده‌اند.
آقای محمودی همچنان گفت: اگرچه صحبت‌های حکمتیار در هرات نرم بود، اما باور من اینست که عملکرد حکمتیار در هرات در تقابل با «حزب جمعیت اسلامی» و «اسماعیل خان» خواهد بود و این ممکن است بر ناامنی‌ها بیفزاید. البته ممکن است والی هرات و حکومت مرکزی بعضی هماهنگی‌ها را با اسماعیل خان انجام داده باشند که عکس العملی در رابطه با حکمتیار نشان ندهد.
وی در خصوص زمزمه پایان تنش‌های لفظی میان رهبر حزب اسلامی و عطا محمد نور اظهار داشت: سخنان حکمتیار علیه قهرمان ملی افغانستان «احمد شاه مسعود» باعث شد حزب جمعیت اسلامی و شخص عطامحمد نور عکس العمل شدیدی نشان بدهند که در حال حضر به وساطت برخی از مجمموعه‌های داخلی و خارجی، این افراد دیگر اظهاراتی علیه یکدیگر نخواهند داشت، اما مسلما در جغرافیایی که هر دو حزب حضور دارند، تنش‌هایی وجود دارد و این تنش‌ها فروکش نخواهد کرد.
وی افزود: حکمتیار در گذشته نشان داده است که اهل تعامل نیست، همچنان سطح توقعات وی بسیار بالا بود و به همین دلیل رنجش‌هایی نیز میان او و ارگ ریاست جموری به وجود آمد.
رییس مجمع ملی مردم افغانستان در پایان این گفت‌وگو، حضور اندک مردم در استقبال از حکمتیار را دلیلی بر عدم نفوذ حزب اسلامی در حوزه جنوب‌غرب کشور خواند و ابراز کرد: امیدواریم با توجه به تجربه سیاسی که حکمتیار دارد در راستای همگرایی قدم بردارد و بر تنش‌های موجود نیفزاید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا