آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

نشست همدلی برای صلح؛

محمودی: صلح بدون حفظ نظام به معنی جنگ است/ سادات حلقه وصل اقوام کشور اند!

سید علی‌رضا محمودی مشاور ارشد امور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی می‌گوید که توافق صلحی که بدون حفظ دستاوردهای دو دهه پسین باشد، به معنی آغاز جنگ است. آقای محمودی سادات کشور را نیز حلقه وصل اقوام این سرزمین خواهند.

به گزارش خبرگزاری دید، گروه همدلی و همگرایی سادات افغانستان امروز جمعه ( ۲۹ حوت) نشستی را تحت عنوان ( همدلی با صلح، رسیدن به صلح فراگیر و پایدار مستلزم حضور همه است»،  در کابل برگزار کرد.

سید علی‌رضا محمودی مشاور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی که در این مراسم صحبت می‌کرد، گفت که تمام طرف‌هایی که در نشست مسکو شرکت کردند به این باورند که افغانستان وارد یک مرحله جدید شده و در  بحث حکومت‌داری در افغانستان تاکید کردند که حکومتی به نام «امارت اسلامی» برای جهان قابل قبول نیست.

نشست مسکو متفقاً با نشر اعلامیه‌ای گفت که از برگشت امارت اسلامی طالبان هیچ کشور حمایت نمی‌کند.

محمودی در پیوند به حکومت موقت یا انتقالی گفت که این نوع راه حل را نه طالبان به عنوان یک طرف قضیه و نه حکومت افغانستان به عنوان یگانه آدرس مشروع نیابت از افغانستان و مردم این سرزمین مطالباتی دارند که باید شنیده شود.

آقای محمودی افزود: « متاسفانه پروسه صلح افغانستان در محور چند شخص خاص است که اگر مطالبات شان یا خواسته‌های‌ شان برآورده شد با این پروسه موافقت می‌کنند و در غیر آنصورت این‌ها به دنبال فرمول‌های دیگری می‌گردند».

مشاور مردمی و سیاسی شورای امنیت ملی گفت: تمام سیاسیون در ابتدای ورود به کابل بعد از سقوط طالبان را به یاد دارند. ما یک کشور کاملاً ویرانه را از امارت طالبانی تسلیم شدیم که هیچ اداره و ساختاری در آن وجود نداشت. ولی امروز افغانستان دستآوردهای بزرگی دارد و بای این دستاوردهای حفظ شود.

آقای محمودی با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور غنی مبنی این که اگر طالبان حاضر شوند، او موافق است که انتخابات زود هنگام با نظارت یک نهاد بین‌المللی برگزار شود، تاکید کرد: بحث افغانستان بحث شخصی نیست، بحث ساختار است. یک ساختاری به نام جمهوری اسلامی افغانستان در کشور شکل گرفته که متعلق به همه مردم افغانستان و مردم برای این ساختار هزاران قربانی دادند و اگر بخواهیم خارج از این چارچوب ( جمهوری اسلامی افغانستان)، هر مدل دیگر را پیاده کنیم، به شکست مواجه خواهد. باید متوجه بود که ممکن است با کوچکترین مشکل این دستاوردها فرو بریزد. افغانستان تجربه این را دارد که ساختار قدرتمندی به نام قوای دفاعی و امنیتی در آن وقت(دهه هفتاد) چنان فرو پاشید.

مشاور سیاسی و مردم شورای امنیت افزود که ما فعلاً قوای دفاعی و امنیتی داریم که در سطح منطقه نظیر ندارد. آیاد دوباره می‌خواهیم قوای دفاعی و امنیتی از بین برود و تجهیزات کشور به کشورهای منطقه فروخته شود. طالبان واقعیت جامعه افغانستان هستند ولی صلح در بین توده‌ها است، صلح در میان کسانی است که قربانی دادند.

محمودی در مورد سفر هیئتی از افغانستان به مسکو گفت: ترکیب هیئت فرستاده شده به مسکو یک ترکیب ناعادلانه و خلاف پروتکل‌های سیاسی است، در حالی که حکومت افغانستان هیئت مذاکره کننده را تشکیل کرده، آن‌ها باید با گرفتن نظریات مردم در این مذاکرات شرکت می‌کردند.

مشاور شورای امنیت همچنان گفت: «سادات افغانستان در گذشته تاریخی کشور همواره نقش صلح، میانجیگری، اتحاد و وحدت داشته و در حال حاضر همه بر این واقف هستند. ولی به خاطر مصلحت‌های ملی و شرایط خاصی که بوده، هرگز به خاطر قدرت چالش‌ساز نبوده‌اند نه برای حکومت و نه برای دیگر مردم افغانستان. نقش سادات افغانستان همیشه مثبت بوده و در پروسه صلح نیز می‌توانند نقش خوبی بازی کنند.

نویسنده

رسول شهزاد _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا