آخرین اخبارافغانستانسیاست

محکومیت گسترده کشتار ماین‌روب‌ها در بغلان/ داعش مسئولیت آن را پذیرفت

حکومت افغانستان، سازمان ملل متحد، سفارت امریکا در کابل و اتحادیه اروپا حمله بر کارمندان ماین‌روبی در ولایت بغلان را محکوم کردند. گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.


به گزارش خبرگزاری دید، دولت افغانستان، سازمان ملل متحد، سفارت امریکا در کابل و اتحادیه اروپا در بیانه‌های جداگانه حمله بر کارمندان ماین‌روب موسسه «هلوترست» در ولایت بغلان را وحشیانه خوانده و آن را به شدت محکوم کرد.
دولت افغانستان با ابراز همدردی در بیانیه‌ای این حمله را کار گروه طالبان دانست و گفت این گروه نه تنها بر موسسات خیریه، بلکه به شفاخانه‌ها، مساجد، مکاتب و دانش‌آموزان نیز حمله می‌کنند.
سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن حلمه بر موسسه هلوترست، گفت: تمام آن طرف‌هایی که خواستار صلح برای مردم افغانستان هستند باید برای حمایت از ادعاهای خود اقدام مشخصی را نشان دهند و جنایات وحشتناکی را که در بغلان شاهد بوده‌اند، پایان دهند.


ملل متحد افزود: همه طرف‌های درگیر مسئولیت اساسی دارند که از بشردوستان در مناطق تحت کنترول خود محافظت کنند. با این حال روشن است که احزاب و افراد خاصی در صفوف آن‌ها عمداً آن‌ها را هدف قرار می‌دهند.
سفارت امریکا در کابل این حمله را بی‌رحمانه و وحشتناک توصیف کرده و گفت: ماین‌روبان شجاع‌ترین افراد هستند. آن‌ها افغانستان را مکان امن برای رشد خانواده، تجارت، مزارع و لذت بردن از زندگی تبدیل می‌کنند.
این سفارت در ادامه خواستار تحقیقات فوری در این رابطه شد.
توماس نیکلسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز با محکوم کردن این حمله گفت: آن‌هایی که به افغان‌ها در سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهند تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه مورد حمایت قرار می‌گیرد. کسانی که به کارگران بشردوستانه حمله می‌کنند به مردم خود حمله می‌کنند و بی‌اعتنایی کامل به ارزش‌های اسلامی را نشان می‌دهند.


جیمز کوان رییس اجرایی هلوترست در بیانیه‌ای گفت که حوالی ۹:۵۰ سه‌شنبه شب افراد مسلح ناشناس وارد کمپ این موسسه شده و کارمندان آن را به رگبار بسته است. به گفته وی، اکثر کشته شدگان از قوم هزاره است.
وی افزود که هلوترست از سال ۱۹۸۸ در افغانستان فعالیت دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ کارمند از اقوام مختلف در این موسسه مصروف کار هستند.
در این حمله، ۱۰ ماین‌روب کشته شدند و ۱۶ تن دیگر مجروح گردیدند.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفت.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا