آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

مخالفت فرماندهان طالبان با دستور کمیسیون نظامی؛ علم اختلافات بلند شده است

این مسایل کم کم از پرده برون می‌افتد، و حسن آن در این است که هرقدر روشن تر شود، گروه طالبان را متلاشی کرده و موضع دولت را مستحکم تر می‌سازد

دو روز پیش کمیسیون نظامی طالبان دستوری را همگانی کرد که بر مبنای آن باید تمام فرماندهان این گروه در سراسر کشور از پناه دادن به جنگجویان خارجی در صفوف شان خودداری کنند. کمیسیون نظامی این گروه هشدار داده بود که اگر هر فرماندهی از این دستور سرپیچی کند، به کمیسیون نظامی معرفی شده و مجازات خواهد شد.به نظر می‌رسید این دستور کمیسیون نظامی مرعی الاجرا بوده و هیچ مسئول گروه طالبان از آن سرپیچی نمی‌کند، اما یک فایل صوتی منتسب به فرماندهان گروه طالبان به تازگی رسانه‌ای شده که در آن با دستور کمیسیون نظامی مخالفت می‌شود.
در این فایل صوتی یکی از فرماندهان طالبان می‌گوید که مجاهدین خارجی(تروریستان) با طالبان کمک کرده‌اند و در صفوف این گروه جنگیده‌اند، اکنون رها کردن و اخراج آنان نه ممکن است و نه به سود این گروه می‌باشد.
این مسئله نشان می‌دهد که هم جنگجویان خارجی در صف طالبان بیشتر از آن چیزی که است که متصور بود و هم برخلاف ادعای هیئت سیاسی این گروه در دوحه، در هر صف و سنگر طالب، تروریستان خارجی حضور گسترده دارند.
از جانب دیگر، این مسئله روشن می‌سازد که خلاف ادا و اطوار دیپلماتیک دفتر سیاسی طالبان در قطر، صف نظامی این گروه خیلی هم واحد و منسجم نیست و همه فرماندهان از دستورهای کمیسیون نظامی پیروی نمی‌کنند، این مسئله خودداری گروه طالبان را از پذیرفتن آتش‌بس نیز تبیین می‌کند، زیرا آنان می‌دانند که در صورت پذیرفتن آتش‌بس، فرماندهان زیادی از آن اطاعت نمی‌کنند.
در کنار این، مخالفت فرماندهان گروه طالبان در برابر کمیسیون نظامی، موضع دولت افغانستان بیشتر از پیش تقویت می‌کند، چون دولت بارها اعلام کرده که گروه طالبان نه یک صف واحد است، نه قطع رابطه با شبکه القاعده از جانب طالبان صحت دارد و همچنان این گروه چتری است برای ده‌ها سازمان تروریستی دیگر که در افغانستان فعالیت دارد.
این مسایل کم کم از پرده برون می‌افتد، و حسن آن در این است که هرقدر روشن تر شود، گروه طالبان را متلاشی کرده و موضع دولت را مستحکم تر می‌سازد.
با این حال، آنچه تاکنون مسایل این چنینی را در گروه طالبان پنهان و دور از دسترس مردم قرار داده، استبداد اطلاعاتی حاکم در میان این گروه است، زمانی که رسانه‌ها بتوانند در مناطق زیر کنترول طالبان حضور یابند، به خوبی روشن می‌گردد که گروه طالبان برخلاف ادعاهای ملا استانکزی و ملا برادر و ملا نعیم و ملا شاهین، هسته‌ها و جزیره‌های جدا افتاده مشتکل از مردان مسلح غیر مسئول است تا یک سازمان و تحریک نظامی سیاسی مخالف دولت. بنا بر این، گروه طالبان تلاش می‌کند که از حضور رسانه‌ها در صف این گروه جلوگیری کند و نشان دهد که یک تحریک منسجم و منظم نظامی- سیاسی است. اما با مخالفت این فرماندهان،گویی تشست رسوایی طالبان از بام فرو افتاده است.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا