آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانفرهنگ و دانش

مرضیه رها؛ جهان‌سومی ایستاده در سکوی نخست


بانو مرضیه رها رحمانیار دانشجوی افغانستانی در هند، در یک برنامه رقابتی میان دانشجویان بیشتر از ۱۰۰ کشور؛ توانست مقام نخست را کسب کند و این افتخار را برای نخستین بار برای آسیا و افغانستان رقم بزند.
به گزارش خبرگزاری دید، بانو رها رحمانیار از سال ۲۰۱۶ میلادی دانشجوی دوره ماستری در دانشکده مطالعات زنان دانشگاه پونه هند است.
او در سال ۲۰۱۷ میلادی در مسابقه بهترین دانشجوی خارجی هند اشتراک کرده و برنده جایزه بهترین دانشجوی خارجی سال ۲۰۱۷ (Most Outstanding Foreign Student Award 2017) که از طرف دانشگاه بین‌المللی «سیمبایسس» در سراسر هند، بین دانشجویان خارجی بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا برگزار شده بود، گردید.
این دانشجو، در سفری از سوی محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور به هند تقدیرشد.
«برنامه دانشجوی برتر خارجی» یک برنامه رقابتی میان دانشجویان نخبه است که از طرف موسس و رییس دانشگاه بین‌المللی «سیمبایسس»، پروفیسور داکتر مجومدار برگزار می‌شود و دانشجویان خارجی که دارای نمرات بالا و فعالیت‌های عالی اکادمیک، تجربه کاری، فعالیت‌های مدنی، فنون رهبری و سخنوری و فعالیت های رضاکارانه‌اند، می‌توانند به این برنامه رقابتی اشتراک کنند.
امسال هم، این پروگرام بین دانشجویان نخبه خارجی از کشورهای مختلف و از سطوح مختلف تحصیلی لیسانس، ماستری و دکترا برگزار شد که پس از چهار مرحله رقابتی و آزمون‌های متعدد، بانو رها رحمانیار توانست این افتخار را بنام کشور ما ثبت کند.
این برای اولین بار است که یک کشور آسیایی برنده این جایزه می‌شود، سال گذشته یاسر احمد از کشور افریقایی چاد برنده این جایزه شده بود.
مرضیه رها رحمانیار یک تن از فعالان حقوق زن در هرات است. وی پس از ختم دوره طالبان مکتب را در لیسه گوهرشاد هرات در سال ۱۳۸۰ شروع و در سال ۱۳۸۹ با درجه اعلی (فیصدی ۹۹%) موفقانه به پایان رساند.
پس از آن، دانشگاه را در رشته جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی در سال ۱۳۹۰ آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ با درجه اول (با فیصدی ۹۵) دوره لیسانس را موفقانه به پایان رساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا