آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستشورای ملیصلح

رییس جمهور:

مشکل از روند وارداتی صلح آغاز شد/ هرگز تسلیم طالبان نمی‌شویم/ اکنون زمان سلامت و ملامت نیست، متحد شویم!

خبرگزاری دید: رییس جمهور اشرف غنی در نشست فوق‌العاده شورای ملی گفت که مشکل ما از روند وارداتی صلح آغاز شد، هرگز تسلیم طالبان نخواهیم شد و اکنون زمان ملامت و سلامت نیست و باید علیه طالبان یکپارچه و متحد شویم.


رییس جمهور اشرف غنی امروز دوشنبه(۱۱اسد) در نشست فوق‌العاده شورای ملی گفت که خواست دولت، صلح عادلانه و پایدار است و برای برقراری آن، قربانی‌های‌ زیادی هم داده‌ است؛ اما گروه طالبان از گذشته مزدورتر شده و اعتقادی به صلح عادلانه و پایدار در افغانستان ندارد.
رییس جمهور غنی اما تاکید کرد که مشکل اصلی از روند وارداتی و تحمیلی صلح شروع شد. او خواستار اتحاد و یکپارچگی ملی برای مقابله با طالبان شد.
اشرف غنی: «طالبان نسبت به گذشته مزدورتر شده. همان‌گونه که در گذشته در دوارن حاکمیت خود تاریخ، جغرافیا و وطن‌دوستی را از نصاب حذف کرده ‌بود اکنون به حذف معتقدتر شده‌ است. بالای تاریخ و جغرافیه این وطن هجوم آورده‌اند».
آقای غنی افزود که دولت همواره برای رسیدن به صلح پایدار تلاش کرده؛ اما «در ما فی‌الضمیر طالب اعتقاد به صلح پایدار و عادلانه وجود ندارد».
او با اشاره به گفت‌وگوهای صلح و عدم تمایل طالبان به گفت‌وگو گفت: «مشکل از جایی ایجاد شد که درس‌های افغانی و خارجی صلح مراعات نشدند. جای یک روند ملی و واقعی را یک روند شتاب‌زده وارداتی گرفت. روندی که بر فرضیه‌های خام بود و اساسش را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می‌ساخت».
رییس ‌جمهوری همچنین بر اتحاد و یک‌پارچگی در کشور و بسیج‌شدن در برابر طالبان تاکید کرد و گفت: «تمرکز امروز من بر وحدت ملی و یکپارچگی است. امروز ما در یک آزمون بزرگ ملی قرار داریم و اکنون وقت جدا ساختن ملامت و سلامت نیست».
او با اشاره به جنگ‌های جاری و حملات اخیر طالبان در کشور گفت که مردم افغانستان در معرض یک تجاوز آشکار قرار دارند که مبنای آن حیله و ابزار آن مکر است.
آقای غنی همچنین گفت که این تجاوز و جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده و نیاز است دولت و مردم در برابر این تجاوز ایستادگی کنند.
رییس ‌جمهور: «هر اقدامی را که برای رفاه مردم می‌کنم، از طرف مقابل غیر از کشتار و ویرانگری چیز دیگری نمی‌بینم».
روز گذشته نیز رییس جمهور گفت که تا شش ماه آینده وضعیت جنگ در کشور تغییر خواهد کرد.
او افزود تا زمانی که وضعیت در میدان جنگ بهبود نیابد در میز گفت‌وگوهای صلح تغییر نخواهد آمد.
به گفته او طالبان تغییر مثبت نکرده‌اند؛ بلکه ظالم‌تر، نامسلمان‌تر و فجیع‌ترشده‌اند.
رییس جمهور غنی پرسید که آیا اجازه می‌دهیم که با تمام افتخارات تاریخی که داریم، سرنوشت و آینده ما را مدرسه اکوره ختک پاکستان تعیین کند؟
او از تمام مردم، سیاسیون، رهبران و نمایندگان هردو مجلس خواست که یک پارچه شده و از افغانستان دفاع کنند: از شما می‌خواهم تا با من شانه بدهید تا برای افغانستان یک آینده روشن را ترسیم کنیم. از شبکه‌های خود استفاده کنید که یک بسیج ملی انجام شود به دشمنان مردم افغانستان یک جواب قاطع داده شود.
گفتنی است که نشست فوق‌العاده شورای ملی به در پیوند به وضعیت حساس موجود و افزایش خشونت‌ها برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا