آخرین اخباراسلایدشوسیاستگزارش

معنوی: رییس کمیسیون انتخابات زیر فشار «دانش» برکنار شد

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات با انتقاد از عملکرد این کمیسیون و دخالت ریاست‏ جمهوری در امور کاری آن می‏‌گوید، محمد اشرف غنی به اعضای ارشد کمیسیون حق‌السکوت می‏‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دید، فضل احمد معنوی که در گفت‌‏وگوی اختصاصی با خبرگزاری دید سخن می‌زد، می‏‌گوید که رهبری حکومت فعلی هیچ‌تصمیم برای برگزاری انتخابات شفاف و عالادنه روی دست ندارد.
آقای معنوی بابیان این‌که ریاست‌‏جمهوری کسانی را به کمیسیون معرفی کرده است که فاقد توانایی و اعتبار مردمی هستند، افزود:« حکومت چهره‏‌هایی را در بست‌های بلند کمیسیون گماشته است که برای مردم افغانستان شناخته شده نیست و این مسئله به اعتبار این نهاد انتخاباتی ضربه سنگینی زده است.»
فضل احمد معنوی خاطر نشان می‏‌سازد که حکومت وحدت ملی بر خاسته از یک تقلب گسترده و سازمان‌یافته است که نیاز بود از دید شکلی به کمیسیون اعتبار داده شود و ریاست‌‏جمهوری اعتماد‌سازی می‌‏کرد.
وی با انتقاد از بی‌تفاوتی حکومت می‏‌گوید، اشرف غنی تعهد سپرده بود که در ساختار کمیسیون انتخابات به منظور شفاف‌سازی دست به اصلاحات گسترده می‏‌زند، اما دیده شد که وی هیچ‌گونه تعهدی روی قول‌هایش ندارد.
آقای معنوی تصریح می‏‌کند که تیم حاکم جایگاه و اعتبار مردمی ندارد و از همین رو هیچ‌اراده به برگزاری انتخابات شفاف و عالادنه ندارد.
وی وضعیت کنونی کشور را قابل قبول نمی‌‏داند و می‌افزاید که بحران‌های کنونی کشور ناشی از تقلب‌های گسترده انتخاباتی و تقسیم نامتوازن قدرت سیاسی است.
در همین حال، آقای معنوی در خصوص انتخابات شورای ولسوالی‌‏ها و شورای ملی که قرار است ۱۶ سرطان سال آینده برگزار شود، می‏‌گوید: اگر با چنین شرایطی ما شاهد انتخابات باشیم رسواتر از انتخابات دور قبل رقم خواهد خورد.
از سویی هم، فضل احمد معنوی به این باور است که هنوز آمار دقیق از شمار رای دهندگان و مراکز رای‌دهی موجود نیست و این از چالش‌های کلان کمیسیون انتخابات است و از این مسئله حکومت به سود خودش بهره‌برداری خواهد کرد، چنانچه در دور قبل این اتفاق رخ داده است.
آقای معنوی در بخشی از دیگر از سخنان‏اش در ارتباط به دخالت حکومت و زور‏مندان به کمیسیون انتخابات، می‌‏گوید: اعضای کمیسیون در برابر ریاست‏ جمهوری و زور‏مندان نمی‌‏تواند « نه » بگوید و رییس کمیسیون انتخابات در نتیجه دخالت و فشار سرور دانش معاون دوم ریاست ‏جمهوری برکنار شده است.
فضل احمد معنوی:« زمانی که من رییس کمیسیون انتخابات بودم به شخص خودم و باقی همکارانم این قدر امنتیاز‏های کلان داده نمی‌‏شد و ریاست‏ جمهوری اکنون با دادن امتیاز‏های کلان، رهبری این کمیسیون را خریده است.»
این چهره با تجربه در حوزه انتخابات می‏‌گوید، افراد باید براساس شایستگی شان و به دور از مسایل قومی وسمتی در کمسیون گماشته شوند، اما ریاست‏ جمهوری بست‏‌های بلند رتبه را در اختیار یک قوم خاص قرار داده است.
فضل احمد معنوی می‏‌گوید، ملل متحد از او تقاضای همکاری با کمیسیون انتخابات فعلی را کرده است اما وی رد نموده است.
او می‏‌گوید، ریاست‌‏جمهوری پیشنهادی به وی به منظور همکاری با کمیسیون انتخابات نکرده است.
معنوی می‏‌گوید: اگر پیشنهاد هم شود رد می‌کنم و شخص آقای غنی حتی در پایین‌ترین رتبه هم حضور مرا در کمیسیون نمی‏‌تواند تحمل کند.
خواست عطا محمد نور ملی است:
با این همه، فضل احمد معنوی در پاسخ به پرسش دید، می‏‌گوید، عطا محمد نور خواست‏‌های فرا قومی و ملی دارد و در بین مردم و بزرگان جهادی از جایگاه خاصی برخوردار است.
وی با توصیف از موقف تازه استاد عطا در برابر ریاست‌‏جمهوری می‏‌گوید، آقای نور تنها سیاست‏مداری است که دربرابر انحصارگرایی و خودخواهی ارگ صدا بلند کرده است و این ندا نتیجه‌‏های خوبی برای مردم افغانستان خواهد داشت.
وی در خصوص تنش میان ارگ و بلخ افزود:« در صورتی که ریاست‌‏جمهوری حمایت جامعه جهانی و امریکا را نداشته باشد، برابر آقای نور شکست می‌‏خورد.»
پیش از این نیز، امریکایی‌‏ها اعلام کرده‏‌اند که در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌‏کنند و به آن احترام دارند.
این عضو جمعیت اسلامی با بیان این مطلب که گروه داعش در شمال کشور در حال قوت گرفتن است، بیان می‌‏دارد که در عدم حضور استاد عطا ولایت‌‏های شمال به دست طالب و داعش سقوط خواهد کرد.
آقای معنوی با اشاره به عملکرد ریاست اجرایی حکومت می‏‌گوید، آقای عبدالله یک فرصت کلان را از دست داد و کنون تعبات آن دامن‌گیر مردم کشور شده است.
او می‏‌گوید، سند توافق‌نامه حکومت وحدت ملی که میان تیم اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم امضا شده است فراتر از قانون اساسی کشور بود زیرا در پای آن نماینده سازمان ملل و نمایندگان امریکا امضا کرده‏اند و دلایل‏ ریاست اجرایی مبنی بر عملی نشدن توافق‌نامه فقط برای شخص عبدالله قانع کننده است.

اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا