آخرین اخبارافغانستانمصاحبه

محمد نصیر کشاورز:

ملاها در کوهستانات افکار طالبانی را به مردم تزریق می‌کردند

ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل دو سال است که زیر اداره طالبان قرار دارد و مردم این ولسوالی نیز در این مدت آسیب‌های جدی‌ای را متحمل شده‌اند…



ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل دو سال است که زیر اداره طالبان قرار دارد و مردم این ولسوالی نیز در این مدت آسیب‌های جدی‌ای را متحمل شده‌اند. آنان اکنون از ستمی که از سوی طالبان بر آن‌ها می‌رود، به ستوه آمده‌اند و بارها از مقامات دولتی خواسته‌اند که برای آزادسازی این منطقه از وجود هراس‌افکنان اقدام کنند؛ اما این خواست باشندگان این ولسوالی با سکوت و بی‌توجهی مقامات روبه‌رو بوده است.
محمد نصیر کشاورز، فعال‌ جامعه مدنی که اکنون برای دادخواهی مردمی برای آزادسازی کوهستانات، به کابل آمده، در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید: کوهستانات بار دومش است که به دست طالبان سقوط کرده است. بار اولش در ( ۵ اسد ۱۳۹۶) بود؛ کوهستانات وقتی سقوط کرد که یک ناهماهنگی میان نیروهای امنیتی در این ولسوالی وجود داشت و ضمناً مردم نیز از عملکرد دولت در آنجا ناراض بودند.
آقای کشاورز در ادامه گفت:« دوسیه‌هایی که به ولسوالی مراجعه می‌شد، هیچ بررسی نمی‌گردید. طالبان هم در آنجا بیشتر مفکوره‌سازی می‌کرد، یعنی ملاهایی که در کوهستانات بودند‌ این‌ها بیشتر تلاش می‌کردند مفکوره طالبانی را بالای ذهن مردم تزریق کنند.»
این فعال جامعه مدنی با اشاره به تحرکات طالبان در این ولسوالی می‌گوید که آن‌ها[طالبان] به کار شان موفق شدند و طبق پلان طویل‌المدت، کوهستانات را به تصرف خود در آوردند.
او در ادامه می‌گوید:« بار اول در ۵ اسد سال جاری کوهستانات سقوط کرد. بعد از سپری شدن یک ماه، مردم از جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری تقاضا کردند که باید به خاطر راه‌اندازی عملیات نظامی به کوهستانات بیاید و کوهستانات را تصفیه کند.»
طبق گفته‌های آقای کشاورز، معاون اول ریاست جمهوری هم وعده کرده بود، زمانی که ولسوالی‌های غورماچ و فاریاب را تصفیه کند به کوهستانات می‌آید و ایشان هم آمدند به کوهستانات و طالبان عقب‌نشینی کردند.
آقای کشاورز همچنان گفت:« بعد از این‌که معاون نخست رییس‌جمهور کوهستانات را مکمل تصفیه نکرد و رهسپار شبرغان شد، طالبان هم با صدها نفر با آمادگی کامل دوباره به ولسوالی حمله کردند.»
او همچنان می‌گوید:« نیروهای دولتی که در کوهستانات بودند، آشنایی کامل با جغرافیای کوهستانات نداشتند و این‌ها فقط در محاصره ماندند و تنها از خود دفاع کردند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا