آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

منابع: حکومت به طالبان پیشنهاد داده که جنگ را متوقف و در قدرت اشتراک کنند

برخی منابع گفته‌اند که حکومت به طالبان در بدل توقف جنگ، اشتراک در قدرت را پیشنهاد داده است. تاکنون اما مراجع رسمی حکومت و گروه طالبان در این باره ابراز نظر نکرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، به دنبال سقوط مراکز تعدادی از ولایت‌های کشور به دست طالبان، حکومت از طریق قطر به این گروه پیشنهاد اشتراک در قدرت را ارایه کرده است.
شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، طرح حکومت را گره گشای معضلۀ موجود در کشور می‌داند.
فریدون خوزون سخنگوی این شورا به رسانه‌ها گفت: «در این طرحِ که ارایه شده اگر روی آن بحث شود و پذیرفته شود مشکل افغانستان به صورت اساسی حل خواهد شد. در این طرح از مشارکت سیاسی گرفته تا رسیدن به توافق سیاسی تمام موضوعات شامل است و فعلاً در اختیار کشور میزبان قطر است».
همچنین یک منبع تیم مذاکراتی دولت افغانستان به خبرگزاری فرانس پرس گفته که طرحی به قطر به عنوان میانجی سپرده شده که بر اساس آن طالبان در صورت دست کشیدن از جنگ در قدرت شریک خواهند شد.
دوحه پایتخت قطر دیروز میزبان نشست منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان بود. پیش از آن نشست ترویکا با اشتراک نمایندگان ایالات متحده، چین، روسیه و پاکستان روز چهارشنبه در دوحه برگزار شد.
در این نشست‌ها هیئت حکومت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی اشتراک کرده بود.
آقای عبدالله در نشست ترویکا گفت که حمله‌ها بر شهرهای افغانستان توقف یابد و راه‌ها برای حل سیاسی هموار شود.
او در اجلاس دیروز (۲۱ اسد)، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان شد.
در همین حال، گزارش شده است که قطر و ترکیه تلاش می‌کنند که طالبان را به آتش‌بس تشویق کنند. اما طالبان که اکنون خود را در موقف قوی می‌بینند به آتش‌بس و آشتی مایل به نظر نمی‌رسند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا