آخرین اخبارافغانستانسیاست

موضع تند ارگ در برابر هشدار نامزدان ریاست جمهوری

ریاست جمهوری بار دیگر در جواب به هشدار و خواست نامزدان ریاست جمهوری مبنی بر پایان مهلت قانونی ماموریت حکومت وحدت ملی، تشکیل حکومت سرپرست را غیرقانونی خوانده است.

ریاست جمهوری بار دیگر در جواب به هشدار و خواست نامزدان ریاست جمهوری مبنی بر پایان مهلت قانونی ماموریت حکومت وحدت ملی، تشکیل حکومت سرپرست را غیرقانونی خوانده است.
به گزارش خبرگزاری دید، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه(۳۰ ثور)، در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که دوام کار رییس جمهور غنی پس از اول جوزا پذیرفتنی نیست و او باید تا دو روز دیگر از قدرت کناره‌گیری کند.
این نامزدان به رییس جمهور غنی هشدار دادند که ادامه کارش پس از اول جوزا غیرقانونی است و اصرار بر تداوم آن، مشروعیت نظام و ثبات سیاسی کشور را ضربه می‌زند.
به دنبال این خواست و هشدار نامزدان، ریاست جمهوری به آن واکنش نشان داد و بار دیگر طرح ایجاد حکومت موقت و سرپرست را خلاف قانون اساسی عنوان کرد.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده است، می‌گوید که نشست خبری روز دوشنبه شورای نامزدان حرفی تازه نداشته و تکرار حرف‌های قبلی نامزدان عضو این شورا بوده است.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر خواهان تشکیل حکومت سرپرست شد. این نامزدان دو پیشنهاد را به رییس جمهور پیش‌کش کردند که بر‌اساس آن رییس جمهور از قدرت کنار می‌رود اما نامزد انتخابات ریاست جمهوری باقی می‌ماند و یا هم در قدرت باقی می‌ماند ولی از نامزدی انصراف می‌دهد.
آقای مرتضوی در ادامه، دادگاه عالی را یگانه مرجع تفسیر قانون اساسی توصیف می‌کند و بار دیگر تاکید دارد که هیچ کس نمی‌‌تواند قانون را به میل خود تفسیر کند.
دادگاه عالی چندی قبل به دوام کار رییس جمهور تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان رای‌ داده است؛ اما نامزدان این تفسیر دادگاه عالی را قبول ندارند و مدعی‌اند که این دیدگاه تحت فشار حکومت ابراز شده است.
بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی، وظیفه رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم پس از برگزاری انتخابات پایان می‌یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا