آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

میدان هوایی «شیندند» برای انتقال داعش اختصاص یافته

جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری خارجی گفته است که میدان هوایی شیندند برای انتقال و جا به جایی اعضای شبکه تروریستی داعش، از سوی امریکایی‌های اختصاص یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید و به نقل از اسپتوتنیک، جاوید کوهستانی در مورد انتقال فراریان داعش از سوریه و عراق به غرب افغانستان و از آنجا به مناطق شرقی، شمالی و جنوبی کشور می‌گوید که میدان هوایی شیندند هرات برای انتقال این فراریان اختصاص یافته است.
آقای کوهستانی گفته: «گاه‌گاهی هم خارجی‌ها (آمریکایی‌ها) پایگاه نظامی هوایی شیندند را برای انتقال افرادی که از ادلب می‌آیند، اختصاص می‌دهند. شما در جریان هستید که افراد داعشی‌ها و دیگر گروه‌های تروریستی که از «ادلب» بیرون شده نتوانسته‌اند، توسط امریکاییان از طریق پایگاه‌های هوایی به میدان هوایی شیندند انتقال و از آنجا به جاهای دیگر جا‌به‌جا می‌شوند.»
وی همچنان افزوده است: کسانی‌که از القاعده به داعش پیوسته بودند برای احیای هویت القاعده به مناطق پکتیکا و کنر افغانستان برمی‌گردند و این افراد عرب‌های مربوط به القاعده هستند که با دیدگاه داعش و هیئت تحریر شام و همچنین گروه جبهه النصره اختلاف دارند و از آن‌ها جدا شده و به افغانستان برمی‌گردند. رهبری این گروه را حمزه بن لادن پسر بزرگ اسامه بن لادن رهبر کشته شده القاعده به عهده دارد. این داعشیان توسط هواپیماهای غربی به میدان هوایی شیندند هرات انتقال و از آنجا به سایر مناطق افغانستان جا‌به‌جا می‌شوند.
آقای کوهستانی در مورد شمار نیروهای داعشی در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که هم‌اکنون ۵۰۰۰ داعشی در شرق افغانستان فعالیت دارد.
او در مورد گسترش شبکه تروریستی داعش در شمال کشور نیز سخن گفته است.
به گفته او:« شما بروید در ولایت غزنی در ولسوالی دای‌چوپان، گیزان، گیلان و خاک افغان بخشی از ولایت زابل از چند سال گذشته بدین‌سو در کنترول حکومت نیست و آن‌ها از مسیر شمال «‌زایی اینه» وارد می‌شوند و بزرگترین مرکز این‌ها در ولایت بادغیس هست و بسترهای لوژستیکی در همین منطقه است که ممکن بیشتر از ۳ هزار داعشی در این حوزه وجود دارد، وقتی شما به ولایت‌های جوزجان و سرپل و فاریاب بروید بیشتر از دو هزار داعشی در این مناطق وجود دارد که بیشتر از ۵۰۰ خارجی در این حوزه وجود دارد. و در این اواخر یک گروپ ۴۰ نفری هم در این مناطق آمده‌اند.»
آقای کوهستانی همچنان در این مصاحبه، آمار تلفات مخالفان را که از سوی دولت اعلام می‌شود، غیر واقعی خوانده و گفت که تلفات مخالفان کمتر از آن است.
پیش از این، برخی از آگاهان نظامی دیگر نیز از افزایش و همدستی خارجی‌ها در انتقال داعش ابراز نگرانی کرده بودند.
این گفته‌های آقای کوهستانی در حالی است که پیشتر، گلبدین حکمتیار گفته بود داعش از طریق ایران به افغانستان انتقال داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا