آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاست

حملات هدفمند؛

ناتو، اتحادیه اروپا و سفارت‌خانه‌ها در کابل موضع خود را اعلان کردند

هیئت اتحادیه اروپا، نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عضو، سفارت‌خانه‌های کشورهای جهان در افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی حملات هدفمند را به شدت محکوم کرده و می‌گویند طالبان و سازمان‌های مختلف تروریستی مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان هستند.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت اتحادیۀ اروپا، نمایندگی‌های دیپلوماتیک کشورهای عضو این اتحادیه، جمهوری چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، سویدن، استرالیا، کانادا، نمایند‌گی ناتو در افغانستان، ناروی، انگلستان و نمایند‌گی ایالات متحده امروز دوشنبه(۱۷ قوس) در بیانیه‌ای مشترک حملات هدفمند و غیرقانونی اخیر علیه نمایندگان رسانه‌ها، رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان، جامعۀ مدنی و غیرنظامیان را به شدید‌ترین الفاظ محکوم کرده و خاطر نشان کردند که طالبان و سازمان‌های مختلف تروریستی مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند.
در بیانیه آمده است: «ما این حملات را نه تنها حملات وحشیانه علیه خون افغان‌ها می‌دانیم، بلکه حمله به روند صلح افغانستان نیز تلقی می‌کنیم. با اذعان به شجاعت و رشادت مردم افغانستان، اطمینان داریم که این حملات در راستای تحقق هدف حمله کنند‌گان به منظور خاموش ساختن تنوع تفکر و نظر به شکست می‌انجامد».
بیانیه می‌افزاید که این امر برای مردم افغانستان بسیار با ارزش است که احساس کنند قادرند خود را آزادانه تبارز داده و نظریات خود را در مورد گفت‌وگوهای صلح ارایه دهند و همچنان به منظور دستیابی به صلحی پایدار و باثبات، در این روند شرکت کنند.
در این بیانیه مشترک تأکید شده است: «ما انتظار داریم که همه طرف‌های جنگ از آزادی و استقلالیت رسانه‌ها و جامعۀ مدنی در افغانستان حمایت کنند؛ چیزی که برای تحقق دموکراسی فعال و کاربردی ضروری است».
این نمایندگی‌ها همچنین خواهان تطبیق فوری قوانین‌ بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌الملل حقوق بشر شدند. آن‌ها از تلاش‌های حکومت افغانستان برای تحقیق و تعقیب اشخاصی که عامل چنین حملات هستند، اعلان حمایت کرده و خواستار پایان یافتن فوری مصئونیت از مجازات نسبت به این قتل‌ها شده‌اند.
گفتنی است که پس از امضای تواق‌نامه دوحه، حملات تروریستی و ترورهای هدفمند در کشور به شدت افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا