آخرین اخبارافغانستانسیاست

نامه سرگشاده ملا برادر به امریکایی‌ها؛ تلاش طالبان برای حفظ توافقنامه دوحه

معاون سیاسی رهبر طالبان و رییس دفتر آن گروه در دوحه، با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به مردم امریکا، بهترین راه پایان‌دادن به جنگ جاری در افغانستان را اجرای کامل توافق دوحه خوانده است. از لحن این نامه چنین بر می‌آید که گروه طالبان در تلاش حفظ این توافق است و از سوی دولت بایدن احساس خطر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دید، ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه و رییس دفتر گروه طالبان در قطر، با نشر نامه‌ای سرگشاده برای امریکا، خواستار حفظ توافقنامه دوحه شده است.
این نامه که امروز سه شنبه( ۲۸ دلو) منتشر شده، لحنی آرام و خویشتن‌دارانه دارد و در آن، فرد شماره دوم گروه طالبان، تلاش کرده‌است از هشدار و تهدید، فاصله بگیرد و تصویری روشن و متفاوت از این گروه ارائه کند.
ملا برادر در این نامه جنگ این گروه را به منظور رسیدن مردم افغانستان به «زندگی آزاد» عنوان کرده و نوشته‌است که «جریان ۱۹ ساله گذشته ثابت کرد که موضوع افغانستان با کاربرد زور و قدرت، استراتژی‌های جنگی و تبدیلی جنرالان حل نمی‌شود».
او با تأکید بر این‌که جنگ ۱۹ ساله هم به امریکا و هم به افغانستان زیان رسانده و خسارت‌های بزرگی برای هر دوطرف به بار آورده‌، نوشته‌ است: «مقتضای عقل و منطق این‌است که برای پایان‌دادن کامل این جنگ، تلاش های صادقانه صورت بگیرد و تعهدات انجام یافته عملی شود».
معاون سیاسی طالبان، ایجاد دفتر سیاسی قطر، شرکت این گروه‌ در نشست‌های بین المللی و امضای توافق دوحه را نشانگر عزم آن گروه برای پایان‌دادن به جنگ و عمل به تعهدات خود در زمینه صلح، عنوان کرده‌ است.
این در حالی است که دولت افغانستان، مقام‌های امریکایی، قدرت‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی، طالبان را عامل بخش اعظم کشتارها، خون‌ریزی‌ها و خشونت‌ها می‌دانند و می‌گویند که این گروه پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا خشونت‌ها را تشدید کرده، به ترورهای هدفمند و بمب‌گذاری‌های مرگبار رو آورده و همچنان در برابر خواسته‌های همگانی برای کاهش خشونت و استقرار آتش‌بس، مقاومت می‌کند.
ملا برادر اما ادعا کرده که طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا «به هدف عملی کردن کامل پیمان دوحه، کاهش قابل ملاحظه‌ای در عملیات‌ها آورد و مذاکرات بین الافغانی را عملاً آغاز کرد».
ملا برادر در حالی از اشتراک این گروه در مذاکرات میان‌افغانی سخن می‌گوید که دور دوم مذاکرات عملاً متوقف است و هیئت این گروه به سفرهای منطقه‌ای روی آورده است.
دولت افغانستان و قدرت های خارجی بارها از طالبان خواسته‌اند که به خشونت‌ها پایان داده و به گفت‌وگو بازگردند؛ خواسته‌ای که همچنان بی پاسخ مانده است.
در بخشی دیگر از این نامه، ملا برادر با اشاره به یکسالگی امضای توافقنامه دوحه از امریکا خواسته است که به تعهدات خود عمل کند.
این در حالی است که امریکا و دولت افغانستان، گروه طالبان را به نقض مکرر توافق دوحه متهم می‌کنند و می گویند که این گروه، ارتباط خود را با القاعده قطع نکرده، به حمایت از تروریزم، ادامه داده، بر دامنه خشونت‌ها و ترورها افزوده، بیش از ۹۰ درصد زندانیان آزادشده طالبان نیز بار دیگر به جنگ بازگشته‌اند و هیات آن گروه، میز گفتگو را ترک کرده‌است.
رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه همچنین ابراز اطمینان کرده که «افغان ها در بین خود از راه تفاهم بین الافغانی به قیام نظام اسلامی و صلح و امنیت دائمی رسیده می توانند».
ملا برادر همچنین تبعیض میان شهروندان را از نظر طالبان، مردود دانسته و نسبت به تأمین حقوق زنان و آزادی بیان در چارچوب «اصول اسلامی و منافع ملی کشور» تعهد داده‌ است.
در حالی که در مرحله اول مذاکرات دولت و طالبان در دوحه، پافشاری طالبان بر فقه حنفی به عنوان تنها «مذهب رسمی افغانستان» موجب بروز تنش و اعتراض شدید هیئت دولت شده بود.
نگرانی درباره حقوق زنان و آزادی بیان نیز یکی دیگر از مسایلی است که پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان به شدت افزایش یافته است. حمله‌های هدفمند بر فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری که به طالبان نسبت داده می‌شود، بر دامنه این نگرانی ها افزوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا