آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجهانسیاست

نام پاکستان همچنان در فهرست خاکستری «تامین‌کننده مالی تروریزم» می‌ماند


گروه بین‌المللی اقدام مالی علیه تروریزم، نام پاکستان را در فهرست خاکستری خود نگه داشته است.
گروه بین‌المللی اقدام مالی علیه تروریزم (FATF) در نشست اخیر خود در پاریس، تصمیم گرفت نام پاکستان همچنان در فهرست کشورهای تحت رصد «فهرست خاکستری» این نهاد بماند.
گروه ویژه اقدام مالی، یک نهاد بین‌المللی است که با هدف مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریزم در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد. ۳۷ کشور عضو این نهاد هستند و مقر آن در پاریس است.
طرح قرار دادن پاکستان در این فهرست، چندی پیش از سوی امریکا ارایه شده و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند؛ اما چین، ترکیه و برخی کشورهای عربی ابتدا با قرار گرفتن پاکستان در این فهرست مخالف بودند.
منابع خبری پاکستان، امروز پنجشنبه (۷ سرطان) گزارش دادند که نشست اعضای گروه FATF در پاریس برگزار شد و خانم «شمشاد اختر» وزیر مالیه دولت انتقالی پاکستان ریاست هیئت این کشور را در این جلسه برعهده داشت.
در این نشست، رییس هیئت پاکستانی مواضع ۲۶ ماده‌ای دولت اسلام‌آباد را در باره اقدامات علیه پول‌شویی، جلوگیری از تامین مالی گروه‌های تروریستی و برخورد با گروه‌های غیرقانونی مطرح کرد.
وزیر مالیه دولت موقت پاکستان، همچنین از مسئولان گروه بین‌المللی اقدام مالی خواست تا نام این کشور را از فهرست رصد حذف کند.
اما گروه بین‌المللی اقدام مالی علیه تروریزم، تصمیم گرفت تا نام پاکستان همچنان در فهرست کشورهای تحت رصد «فهرست خاکستری» بماند.
بر اساس اعلام رسانه‌های پاکستانی، با قرار گرفتن نام اسلام‌آباد در فهرست خاکستری گروه بین‌المللی اقدام مالی، خطر احتمال قرار گرفتن نام این کشور همچنین در فهرست سیاه اتحادیه اروپا وجود دارد.
گفتنی است که از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۵ نام پاکستان در فهرست کشورهای حامی تروریزم نیز قرار داشت، اما پس از لابی‌گری سیاسیون پاکستانی نام این کشور از این فهرست حذف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا