آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

حکومت مشارکتی در راه است/ ثبات و همگرایی به‌دنبال امتیازگیری می‌رود

گرچند مردم افغانستان می‌توانند شرایط را درک کنند و به‌خاطر اظهارات یک شخص، به‌سوی بحران نمی‌روند، اما تا زمانی که نتایج از آدرس کمیسیون انتخابات اعلام نشود، پیش‌داوری‌ها در این مورد جزء خلق تشویش و برانگیخته شدن احساسات مردم، چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

همزمان با کنش و واکنش‌هایی پیرامون نتایج انتخابات، شماری از سیاسیون و شهروندان کشور می‌گویند که وضعیت کنونی و اظهارات تنش‌آلود، افغانستان را به‌سوی بحران سوق می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دید، روز گذشته عبدالله عبدالله پس از گذشت دو روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که رای تیم ثبات و همگرایی بلند است و حکومت بعدی را آن‌ها تشکیل خواهند داد.
این گفته‌ها اما با واکنش‌های تند سیاسیون و شهروندان کشور مواجه گردید و تأکید کردند که این تنش‌ها و عقده‌ها نباید ادامه پیدا کند.
در همین حال، «احمد سعیدی» کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: اظهارات اخیر برخی نامزدان مبنی بر پیروزی شان در انتخابات ما را به یک بحران دیگر می‌برد و این بحران نسبت به بحران‌های گذشته مشکل‌زاتر و پرماجرا‌تر خواهد بود.
سعیدی افزود: ادامه وضعیت کنونی و عقده‌مندی‌ها سبب افزایش بحران خواهد شد و یکبار دیگر زمینه دخالت خارجی‌ها را فراهم می‌کند که در نتیجه منجر به تشکیل یک حکومت مشارکتی خواهد شد که نسبت به حکومت وحدت ملی ضعیف‌تر و ناتوان‌تر خواهد بود.
وی تصریح کرد که اگر این حکومت به‌ثمر نرسد، پلان‌های بعدی را غربی‌ها می‌دانند که چه کنند.
در عین حال، سید علی رضا محمودی آگاه امور سیاسی به خبرگزاری دید گفت: مشکل اساسی در افغانستان نهادینه نشدن فرهنگ مبارزات سیاسی است و شرکت در پروسه انتخابات شرایطی را دارد که هر نامزد باید قاعده بازی را و این که کمیسیون‌های انتخاباتی متولی برگزاری انتخابات است، بپذیرد.
محمودی افزود: دو تیم انتخاباتی به‌ویزه تیم ثبات و همگرایی قبل از وقت با اعلام این که بلندترین رای را دارد، بدون اینکه دلیل و منطق لازم هم در رابطه با این ادعا وجود داشته باشد، به نوعی می‌خواهد بحران‌آفرینی کرده و احساسات مردم را برانگیزد که ما برنده بودیم و در نهایت حق از ما بود.
وی تصریح کرد: اگر کمیسیون انتخابات خلاف این ادعا نتیجه را اعلام کند، ثبات و همگرایی با حرکت‌های مدنی به‌دنبال امتیازگیری خواهد رفت.
این چهره سیاسی کشور با بیان اینکه از آدرس رییس تیم دولت‌ساز مبنی بر پیروزی آن تیم، چیزی اعلام نشده، اظهار داشت: کمیسیون انتخابات تاکنون عملکرد خوب داشته و بهتر است قاعده بازی را مراعات کرده و بگذاریم که کمیسیون‌های انتخاباتی وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.
سید علی‌رضا محمودی تأکید کرد: گرچند مردم افغانستان می‌توانند شرایط را درک کنند و به‌خاطر اظهارات یک شخص، به‌سوی بحران نمی‌روند، اما تا زمانی که نتایج از آدرس کمیسیون انتخابات اعلام نشود، پیش‌داوری‌ها در این مورد جزء خلق تشویش و برانگیخته شدن احساسات مردم، چیز دیگری در پی نخواهد داشت.
همچنین «جاوید کوهستانی» آگاه امور نظامی در صحبت با خبرگزاری دید گفت: وضعیت کنونی و ادعای پیروزی از سوی برخی نامزدان قابل قبول نیست و سبب افزایش بحران خواهد شد.
کوهستانی تأکید کرد: جامعه‌جهانی باید بالای وضعیت نظارت داشته باشد و نگذارند که افغانستان یکبار دیگر به‌سوی بحران برود.
با این حال «زهرا موسوی» یکی از شهروندان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید: مردم افغانستان دیگر تحمل بحران و جنگ را ندارند و نامزد بازنده به برنده تبریک بگوید تا به بحران نرویم.
موسوی افزود: اظهارات عبدالله عبدالله سبب تخریب ذهنیت‌های مردم می‌شود و قبل از قبل ندای بحران را زمزمه می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا