آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمروند صلحسیاست

نشست استانبول تا پس از عید فطر به تعویق افتاد

وزارت امور خارجه ترکیه خبر داد که نشست استانبول تا پس از عید فطر به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری دید، مولود چاوش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که در مشورت با امریکا، قطر و سازمان ملل متحد تصمیم‌ گرفته شده که نشست استانبول درباره صلح افغانستان پس از عید فطر برگزار شود.

مولود چاوش‌اغلو، این موضوع را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر تُرک (Habertürk) مطرح کرده است.

او در این مصاحبه گفته است که با تصمیم امریکا برای خروج از ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، روند مذاکرات بین‌الافغانی و توافق‌نامه امضا شده بین واشنگتن و طالبان در دوحه در سال گذشته وارد یک دوره حساس شده است.

وزیر خارجه ترکیه افزوده است که تلاش‌ها بر این بود که نشست استانبول پیش از اول ماه می برگزار شود.

به گفته او، دلیل آن نیز این بود که امریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملاً خارج شده باشد و همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.

چاوش‌اغلو افزوده است که پس از تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست که عجله شود.

وزیر خارجه ترکیه افزوده است: «تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیئت و مراحل تدارک مفید خواهد بود. با قطر، امریکا و سازمان ملل رای‌زنی کردیم، برگزاری کنفرانس به بعد از ماه رمضان و عید فطر موکول شد».

به گفته او، کنفرانس استانبول را رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه افتتاح می‌کند و علاوه بر ۲۱ کشور ۳ سازمان بین‌المللی و همچنین دو طرف از افغانستان شرکت خواهند کرد.

این نشست قرار بود که در ۲۴ اپریل آغاز شود و تا چهارم می ادامه یابد.

هنوز دلیل تعویق نشست استانبول مشخص نشده است، اما قبلاً طالبان در واکنش به تصمیم تازه جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای خروج سربازان این کشور از افغانستان گفته بود که در هیچ نشستی تا زمانی که نیروهای خارجی بیرون نشوند، شرکت نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا