آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

نشست گروه ۲۰ امروز در باره افغانستان برگزار می‌شود

امروز سه‌شنبه(۲۰میزان) قرار است نشست گروه ۲۰ به دعوت و میزبانی ایتالیا در باره افغانستان و گفت‌وگو در مورد بحران بشری پس از سقوط کابل برگزار شود.


قرار است این ویدئوکنفرانس ساعت ۱:۰۰ بعد از ظهر به وقت ایتالیا آغاز شود و در آن در مورد نیاز به کمک، نگرانی در مورد امنیت و راه‌های تضمین عبور ایمن شهروندان خارجی و افغان‌های همکار خارجی‌ها بحث و گفت‌وگو شود.
یک منبع آگاه به رویترز با توجه به شرایط افغانستان گفته ‌است: «ارائه حمایت‌های بشردوستانه برای آسیب‌پذیرترین گروه‌ها، به ویژه زنان و کودکان با فرارسیدن فصل زمستان ضروری است».
قرار است آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به این اجلاس ملحق شود و بر نقش اصلی سازمان ملل در مقابله با بحران تاکید کند – تا حدی به این دلیل که بسیاری از کشورها نمی‌خواهند روابط مستقیم با طا-لبان برقرار کنند.
ایتالیا که ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد، تلاش داشته تا این نشست را در مواجهه با دیدگاه‌های متفاوت درباره نحوه برخورد با افغانستان پس از خروج عجولانه امریکا از افغانستان ترتیب دهد.
یک منبع دیپلماتیک گفته است: «مشکل اصلی این است که کشورهای غربی می‌خواهند انگشت خود را بر نحوه اداره طا-لبان در افغانستان بگذارند به خصوص رفتار طا-لبان با زنان، در حالی که چین و روسیه در این مورد سیاست عدم مداخله را در پیش گرفته‌اند».
چین پیش از این علناً خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان و برداشته شدن محدودیت بر میلیاردها دالر از دارایی های بین المللی افغانستان و واگذاری آن به کابل شده بود. هنوز مشخص نیست که آیا این موضوع در نشست امروز مورد بحث قرار می گیرد یا خیر.
با این حال، همسایگان افغانستان مثل کشورهای پاکستان و ایران به این نشست دعوت نشده اند؛ اما قطر که نقش کلیدی را به عنوان گفت‌وگو کننده بین طا-لبان و غرب ایفا کرده به مذاکرات ملحق خواهد شد.
این نشست مجازی تنها چند روز پس از دیدار مقامات ارشد امریکا و طا-لبان در قطر برای اولین ملاقات رو در رو از زمان به قدرت رسیدن طا-لبان صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا