آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

نفتکش ایرانی «گریس۱» آزاد شد/ امریکا نتوانست مانع آزادی آن شود

مقام‌های جبل‌الطارق دستور داده‌اند که نفتکش «گریس ١» فوراً آزاد شود. این نفتکش حامل نفت ایران بود و یک ماه پیش توقیف شد.
به نقل از بی بی سی، روز جمعه )۲۵ اسد) مهلتی بود که دادگاه پیشتر برای توقیف نفتکش تعیین کرده بود. در ساعت‌های پایانی این مهلت، امریکا خواهان ادامه توقیف گریس ١ شد.
قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق گفت این دادگاه درخواستی از طرف امریکا را برای ادامه توقیف در دست بررسی ندارد.
جبل‌الطارق هنگام توقیف گریس ١ اعلام کرد احتمالاً این نفتکش حامل محموله‌ای برای پالایشگاهی در سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است.
جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران به خبرگزاری مهر گفته مقصد این نفتکش «بنادر دریای مدیترانه» است، اما روشن نکرده که بندر مورد نظر در کدام کشور خواهد بود.
وزارت خارجه بریتانیا گفته ایران باید به تضمین‌هایی که درباره به سوریه نرفتن نفتکش داده پایبند باشد.
اگر محموله گریس ١ به پالایشگاه سوری داده نشود، این نفتکش تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نکرده و تنها تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تجارت نفتی ایران را نقض می‌کرده است. اتحادیه اروپا، که بریتانیا هنوز عضو آن است، تحریم‌های امریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.
ایران توقیف گریس ١ را، که توسط نیروهای محلی جبل‌الطارق و نیروی دریایی بریتانیا انجام شد، «دزدی دریایی» خوانده بود.
پس از توقیف این نفتکش، نیروهای ایرانی یک نفتکش تحت پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کردند.
پس از اعلام خبر آزادی نفتکش ایرانی یک سخنگوی شرکت مالک استینا ایمپرو، نفتکش توقیف‌شده در ایران، به رویترز گفت تغییری در وضعیت نفتکش بریتانیایی به وجود نیامده است.
در ماه‌های اخیر و پس از بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران، رویدادهای متعدد امنیتی و نظامی برای نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی پیش آمده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا