آخرین اخبارادبیاتاسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

نمایشگاه خیابانی کتاب؛ مطالعه نیاز اجتماعی است

مرکز فرهنگی شهر کتاب و انتشارات دانشگاه در همکاری با کافه ‌آی‌خانم، برای یک هفته در کابل نمایشگاه خیابانی کتاب برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دید، در این نمایشگاه ده‌ها عنوان کتاب از حوزه‌های ادبیات، فلسفه، تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی، اقتصاد، هنر، خبرنگاری و کتاب کودک برای نمایش و فروش گذاشته شده است.
نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالانی که از پیاده‌رو می‌‌گذرند، سری به نمایشگاه خیابانی کتاب نیز می‌زنند و کتاب مورد علاقه‌شان را تهیه می‌کنند.
راضیه شجاع‌زاده از بازدیدکنندگان نمایشگاه است. او برگزاری نمایشگاه کتاب را نیاز جمعی می‌خواند: برگزاری چنین نمایشگاه‌ها، روزنه خوبی است برای سمت‌وسو دادن جوانان به کتاب و کتاب‌خوانی. کتاب در روشنگری جامعه نقش بسیار مهم و ارزشمند دارد. نمایشگاه کتاب، یک نیاز اجتماعی است.

بانو شجاع‌زاده می‌افزاید: کتاب نوع نگاه مان را تغییر می‌دهد. متاسفانه تعصب و افراطیت در جامعه ما بیداد می‌کند، افراطیت از فکر محدود ناشی می‌شود، وقتی ما کتاب می‌خوانیم طرز دید مان وسعت پیدا می‌کند و این از خشونت اجتماعی می‌کاهد. کتاب ما را روشنفکر و دموکرات‌تر می‌سازد.
او از جوانان و جامعه می‌خواهد که کتاب بخوانند: پیام من به جوانان و جامعه ما این است که کتاب بخوانند؛ حتا کتاب‌هایی را که خلاف دید و دین‌شان است؛ چرا که آگاهی به مراتب بهتر از قضاوت‌های بی‌جاست.
نصار احمد کارمند معارف است و علاقه‌مند به کتاب‌های تاریخی. او می‌گوید از پیاده‌رو می‌گذشت که با کتاب‌ها مواجه شد: از این‌جا می‌گذشتم، دیدم نمایشگاه کتاب برگزار شده است، زیاد به تاریخ علاقمند هستم، برای جوانان پیشنهاد می‌کنم کتاب «افغانستان در مسیر تاریخ، نوشته غلام محمد غبار» را بخوانند؛ با خواندن این کتاب هم تاریخ را می‌فهمیم و هم سیاست را.

شاهد فرهوش مسئول اجرایی مرکز فرهنگی شهر کتاب و از برگزارکنندگان نمایشگاه خیابانی کتاب است. او می‌گوید: جامعه پیش از هرچیز دیگر محتاج آگاهی است. با جمعی از همکاران تصمیم گرفتیم برای یک هفته نمایشگاه خیابانی کتاب برگزار کنیم؛ تا از این طریق کتاب را در دست‌رس مردم عام قرار دهیم.
آقای فرهوش می‌افزاید: پیش از این چندین نمایشگاه خیابانی کتاب در چندین جای کابل و ولایات برگزار کردیم، مردم از آن استقبال کردند. هدف ما از برگزاری چنین نمایشگاه‌ها، گسترش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه است.
علی یعقوبی مسئول انتشارات دانشگاه و از برگزارکنندگان نمایشگاه خیابانی کتاب است. او کتاب را عنصر اساسی زندگی اجتماعی انسان خوانده و می‌گوید: در این که کتاب عنصر سازنده زندگی انسان است، شک ندارم. هدف ما از برگزاری نمایشگاه در اول ارزش معنوی آن است که جامعه در جهت رشد فکری کمک می‌کند. در قدم دوم هدف مادی آن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا